Amanda

    Hej! Jag har kommit in på ett treårigt program på universitetet. Har inte börjat studera än, utan börjar nu i slutet av augusti, men har insett att detta nog ändå inte är rätt program för mig. Därför vill jag fråga om det finns någon möjlighet att byta program? Dvs att söka in på ett annat program till våren (men helst ändå behålla min nuvarande plats så länge ifall det är så att jag inte kommer in). Är detta möjligt? Jag tänker eftersom man bara kan söka in för att läsa ett antal högskolepoäng per termin, och jag då söker in på ett nytt program, när jag fortfarande är registrerad på ett annat program. Alltså, kan jag söka in till ett annat program till våren 2022, trots att jag redan studerar på ett annat program? Och om jag kommer in på det nya programmet, hur avslutar jag då mitt "gamla"?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda!
    Du kan absolut söka till andra utbildningar - både på högskolenivå och i andra skolformer - när du studerar på ett program på högskolenivå (alltså på högskola-universitet). Det är många som gör så. Då blir det så här: vi säger att du läser en heltidsutbildning på ett program. Och inom programmet har du platsgaranti på kurser som ingår. Du söker och kommer in på ett nytt program som också det är på heltid - du kommer bli Antagen till det nya programmet och du kan dessutom bli antagen till ännu 15 högskolepoäng under samma termin (ännu ett program som går på halvtid eller till en 15hp-kurs). Du kan då meddela din "gamla" utbildning om att du slutar, hoppar av, eller så kan du t o m försöka läsa på båda utbildningar samtidigt. Det finns några få exempel när folk fortsätter läsa på sitt gamla program + även på det nya programmet (alltså läser på 200% av studietakt). Det är inte förbjudet att läsa på mer än heltid, om man orkar. Det är dock inte att rekommendera i andra fall än om man är särbegåvad.
    Det är inte svårt att hoppa av en utbildning: du meddelar utbildningsadministratören att du vill sluta så blir du avregistrerad. Samhälls-ekonomiskt sett, så är det en förlust för att du tog i så fall "någons plats" (det fanns kanske personer som velat läsa den utbildning men kom inte in). Om man tänker på det och om du är säker på att den utbildning som du nu kom in på är "ingenting för dig", så kanske vinner t o m du själv i att avstå från att börja: du sparar dina studiemedelsveckor till senare, du kan kanske få jobb nu under hösten och ha lön och skaffa mer arbetslivserfarenhet.
    Jag tycker du ska påbörja utbildning där du nu är antagen endast om du "i värsta fall" kan tänka dig läsa hela den utbildningen (om det blir så att du inte kommer in på en annan utbildning). Om du inte ens i värsta fall kan tänka dig genomföra hela utbildningen, så kanske det är bättre att inte börja. Fast, å andra sidan, erfarenhet av att ha läst på högskolenivå kan också vara värdefull (även om man sedan hoppar av och inte genomför hela utbildningen).

    • : Tack så jättemycket! Då förstår jag!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!