Andreas
    Det är nämligen så att jag slutförde inte gymnasiet och gick endast ut med Samlat betygsdokument. Nu har jag läst en del kurser, vad jag har förstått så ger Gy11/Vux12-kurser inte meritpoäng.

    Jag har t.ex. läst Biologi A som ger 0.5 meritpoäng samt Matematik E som också ger 0,5 eller 0,25 poäng. I dessa kurser fick jag endast G. Vilket jag är inte nöjd med, men jag förstår att dessa ger mig meritpoäng.
    Nu vill jag ta ut ett slutbetyg och vill gärna ha svar på 2 frågor.

    1. Kan jag ersätta Bio A (100p) samt Matte E (50p) med andra kurser från Gy11/Vux12 (150p) fast behålla dess meritpoäng i slutbetyget, men att kurserna inte kommer med i slutbetyget, på så sätt höjer jag mitt snitt (hoppas jag förklarade någorlunda så att man förstår). dvs när man räknar ut snittet, att man inte tar med Matte E och Bio A utan endast dess meritpoäng följt av de nya kursernas betyg.

    2. Jag har läst Engelska B och fick IG under gymnasiet, nu är det så att jag vill gärna läsa upp Engelska B vilket motsvarar Engelska 6 idag i det nya systemet. Min fråga är kommer jag ens kunna få merit poäng? finns det något sätt jag kan få meritpoängen? för det ger ju trots allt 0.5 i merit poäng, eftersom den utbildningen jag söker till har behörighetsområdet 8, där står det att Engelska B ger 0.5 meritpoäng.

    Mvh, Andreas

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej!
    Betyg i kurser som ger meritpoäng räknas in i ditt Jämförelsetal. Svar på fråga 1 är alltså ett nej.
    För att kunna svara på fråga 2 ber jag dig uppge vilken utbildning du vill söka.
    Med vänlig hälsning,
    Mikael
    Hej igen!
    Grundläggande behörighet + Fysik 2, Kemi 1, Matematik 4 (områdesbehörighet A9). Eller: Fysik B, Kemi A, Matematik E (områdesbehörighet 9) - detta är vad som gäller för att bli behörig till Civilingenjör i Datateknik.
    Grundläggande behörighet + Fysik A, Kemi A/Naturkunskap B, Matematik C. Eller: Fysik 1a/1b1+1b2, Kemi 1/Naturkunskap 2, Matematik 3b/3c (Områdesbehörighet 8/A8 med undantag för Fysik B, Matematik D och med ersättningskrav Naturkunskap B istället för Kemi A) - detta är vad som gäller för att bli behörig till Högskoleingenjör i Datateknik.

    Om du ser på https://www.antagning.se/Global/Faktablad_Brand/Områdesbehörigheter_april_2012.pdf där områdesbehörigheter & områdeskurser är listade så kan inte jag se att Engelska B nämns som områdeskurs på varken sig Områdesbehörighet 8 eller 9.

    Men Engelska B ger 0,5 i Merit, läs på https://www.antagning.se/Global/Faktablad%20HSV-VHS/gar-i-komvux.pdf och detta - oavsett vilken utbildning man söker (med undantag av utbildningar där Eng B krävs för BEHÖRIGHET) - detta gäller för dig, som får Slutbetyg år 2010 eller senare.

    Den VIKTIGASTE FRÅGA är, tycker jag, om du kan få just Slutbetyg eller om du måste läsa mot Gymnasieexamen. Det skulle förändra mycket i din planering, om du var tvungen läsa mot gymnasieexamen. Har du gjort planering av Slutbetyg tillsammans med SYV på Komvux? Har rektor på Komvux beviljat ett Undantag och du blev lovad att du får läsa mot Slutbetyg?

    Möjlighet för rektor på Komvux att bevilja undantag (som regel kan man inte efter 2013 få Slutbetyg) är förlängd till 1 jan 2017 (beslut om förlängningen är fattat i slutet av april i år). Så du har tid på dig och det inte är panik att få Slutbetyg snarast, men - å andra sidan - bör man tänka på att betyg i kurser som är äldre än 8 år är för gamla för att tas med i ett Slutbetyg.

    Med vänlig hälsning
    Mikael

    Hej igen!
    Läs på http://skolverket.se/regelverk/forordningar/overgangsbestammelser-vuxenutbildningen/overgangsbestammelser-1.173791

    info på Skolverket kan man lita på och du ser att sidan är uppdaterad 12 maj i år.

    Gör PLANERING AV ETT SLUTBETYG - en dokument som SYV får spara och du tar en kopia hem. Då läser du sen enligt planeringen. Se exempel på en sådan planeringsblankett på http://www.komvux.enkoping.se/pdf/slutbetyg_2350.pdf

    Om Komvux i din kommun saknar en egen blankett, kan man t o m skriva för hand - men då är det ett dokument, som man kan utgå ifrån och ha som grund.

    Läs på Skolverket (länk ovan) och återkom om ngt är oklart.

    Med vänlig hälsning
    Mikael
    • : Det är högskoleingenjör datateknik eller Civilingenjör datateknik
    • Mikael : Jag skriver ett utökat svar till dig nu.
    • : Tack så mycket Mikael! Ja problemet för min del har varit, att de olika SYV jag har fått prata med, har givit mig felaktig information så som "Specialidrott" kan tas med i ditt slutbetyg, vilket inte var sant osv. Därför vände jag mig hit. De har inte nämnt det sista punkten gällande 'betyg som är äldre än 8 år för gamla för att tas med i ett Slutbetyg'. Men det jag tänker på är att man kan ju inte läsa Engelska B idag, utan det är Engelska 6 som gäller vad jag har förstått. Men frågan är det möjligt för mig att få meritpoäng för det eller måste jag istället ta en prövning för att kursen inte skall ersättas med Engelska 6? För att besvara din fråga, så har alla de SYV jag pratat med, sagt att jag kan få ut ett slutbetyg och behöver inte tänka på Gymansieexamen.
    • Mikael : Jag har skrivit ännu ett utökat svar nu. Ang. Eng6 eller EngB så är det en intressant & viktig fråga - men först & främst måste du få klart för dig om du kan få rektor på Komvux i din kommun att bevilja undantag eller om du måste läsa mot Gymnasieexamen.
    • : Hej Mikael, tack för dina utmärkta svar, har varit och pratat med SYV i min kommun, jag får ta ut ett slutbetyg samt man kan även få meritpoäng för Engelska 6 :). Då kraven till utbildningen jag söker till har endast Engelska 5 som krav. Mvh Andreas
    Läs alla kommentarer