Valentin
    Jag har precis börjat på en ny skola med riksintagning, en kommunal skola. Jag undrar hur det fungerar med skolkort osv. Då några av lektionerna jag har är rätt lågnt ifrån själva skolan behöver jag verkligen busskort, men ingen verkar kunna fixa det.

    Jag har tagit kontakt med min hemkommun (Göteborgs kommun) och de visste inte hur de skulle fixa det. De bad mig att kontakta kommunen jag går i skola i (Nyköpings kommun) och då sade de att jag skulle kontakta min hemkommun. Tillbaka på ruta 1.

    Vem ska stå för vad? När jag frågar om busskort här på skolan säger de att man ska kunna få resebidrag av hemkommunen, men jag kan inte hitta något sådant på Göteborgs hemsida.

    Jag behöver hjälp asap.
    • Julia : [email protected] - frågor om inackorderingstillägget i Gbg´s stad (alltså, för elever som är folkbokförda i Göteborgs kommun) besvaras via den e-post adressen. Om du har inackorderingstillägg, har du, enligt info på Gbg´s hemsida tyvärr INTE rätt att ha åkkort från gbg. Gbg stad hänvisar, mycket riktigt (som du skriver i din fråga) till din skola: Hur ska elever som går på din skola, oavsett vilken kommun de är skrivna, ta sig till lektions-platserna?, - det är en fråga som du (eller dina vårdnadshavare) får ställa till rektorn på din skola.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Valentin,
    i Nyköping finns de här 10 gymnasieskolor - men kommunala skolor kan ha Riksrekrytering.

    Riksintag har fristående skolorna. Det är olika regler... för att kunna försöka hjälpa dig måste vi ha klart för oss (helt säkert) vilken sort skola du går på; Välj i listan, länk ovan - vilken skola du går på.

    Din folkbokföringskommun är Göteborg, stämmer det?
    *****
    Finns det på din skola andra elever vars hemkommun är inte Nyköping; och i så fall vem gav dem åkkortet?
    Bor du i eller nära Nyköping nu (i elevbornde eller hos släkt-vänner?); detta frågar jag för att kunna förstå hela situationen. Pendla varje skoldag från Gbg till Nyköping kan du ju inte - det är för långt.

    Det är tyvärr inte så att vi på Fråga SYV vet exakt allt kring åkkort i alla kommuner och vid alla situationer.. . och så är inte SYV expert på reglerna kring åkkort. Det är utbildningsadministratörer som sköter det. Väldigt tråkigt att det blir så här i din situation.
    Tips! be dina vårdnadshavare prata med Rektor på din skola och ringa till Skolverket - tel.nr till skolverkets upplysningstjänst: 08-527332 00. Du/dina vårdnadshavare får också kontakta utbildningsförvaltningar både i Gbg och i Nyköping.
    Du som elev, bör tänka på dina studier och inte lägga massa tid på åkkort-frågan.

    Som nöd-lösning nu: be på skolexpeditionen om Intyg om att du är elev på den skolan; ha legitimation med dig och det Intyget när du åker buss (eller vad du nu åker?). Du kan också skriva ut din fråga och mitt svar nu - eller visa dem i telefonen, om kontrollanter kommer... Det är ingen långvarig eller "rätt" lösning; men vad ska man göra? Du försöker ju lösa situationen?

    Rektorn är ytterst ansvarig för det som händer på skolan. Jag tycker att dina vårdnadshavare bör snarast kontakta rektorn på din skola. Rektorer har väldigt mycket att stå i, därför råder jag att skriva Mycket kort text med mycket Tydlig info om din situation.

    Svara vilken skola du går på, så ska vi, från vår sida, också försöka hjälpa dig!
    Vänligen och lycka till!
    Fråga SYV håller tummarna för dig!
    Julia syv

    E-post till Utbildningsförvaltningen i Göteborg är: [email protected]

    Jag pratade nu med en person i Gbg Kontaktcenter som sa att det är viktigt att få fram om du får INACKORDERINGSTILLÄGG från Göteborgs kommun (den betalas säkert till dina vårdnadshavare, pga du är under 18 år).