Eliz

    Hej! Jag har tagit studenten och har gjort en prövning i matte 1c och fick högre betyg än det som jag hade, men saken är att jag hade läst matte 1a på gymnasiet. Min fråga är om det spelar någon roll i meritvärden, för att jag vill höja min meritvärde och tänkte ifall det är något skillnad?!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du får inga formella fördelar i att ha betyget i matte 1c, jämfört med matte 1a men om du fick högre betyg i matte 1c än du hade i matte 1a, kommer det högre betyget räknas in. Om du fick A-betyget i matte 1c, jättebra, grattis! Om du fick lägre betyg än A, så kan du göra prövning i matte 1a och, förhoppningsvis, får du högre betyg än du fick på prövningen i matte 1a. Det är fördelaktigt för dig att ha så högt betyg som möjligt, oavsett om det är betyget i matte 1a, 1b eller 1c. Detta för att vid ansökan till en svensk högskole-universitetsutbildning är de kurserna jämställda med varandra.

    Studie- och yrkesvägledare