Jag undrar vad som gäller för gymnasiearbetet på samhällsvetenskapsprogrammet. Enligt mina lärare så måste man skriva en vetenskaplig rapport som undersöker något. T.ex om gängkriminalitet med hjälp av intervjuer. Och att gymnasiearbetet inte får handla om något som redan har undersökts. Jag har kommit på flera intressanta ämnen men min mentor har sagt att jag inte kan välja de ämnena då det redan finns folk som skrivit om det. Funkar det så? Sen undrar jag också över om man måste göra ett sånt gymnasiearbete på sam. Jag har en kompis i en helt annan stad som gick sam med media som individuellt val. Den kompisen valde att tillsammans med en annan kompis att göra en kokbok. Men enligt mina lärare får man absolut inte göra sånt på sam, det är bara på estet man får det. Och ingen har nämnt att man får göra gymnasiearbetet i grupp trots att det står det på internet. Jag är lite förvirrad över det här då jag jättegärna skulle vilja göra nått annat än att bara skriva en lång text om svåra ämnen.
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31977 frågor besvarade.
Hur fungerar gymnasiearbetet på sam?
1 Svar
Hej Kevin,
GA, gymnasiearbete, är en Obligatorisk kurs (omfattning 100p = 100 "undervisningstimmar" eller 200 timmar totalt, alltså förberedelser, genomförande och redovisning ska rymmas inom 200 "studie/arbetstimmar" - fem veckor på heltid, om du endast skulle göra GA och inte samtidigt, under de 5 v. läsa även andra kurser).
Handledare på GA har rätt så mycket makt över temat, tillvägagångssättet mm. för att det är de som godkänner eller underkänner GA sen. Och E i GA krävs för att kunna få ut exam.bevis.
Tips: du kan kanske göra gymnasiearbete om vad GA på SA får handla om? Alltså att du undersöker "fenomenet" GA i samhällsperspektivet; GA på högskoleförberedande gymnasieprogram är ju tänkt att eleven får "stämpel": OK, förberedd inför studier på eftergymn.nivå ... Frågeställning: går det att få fram tydlig infomaterial som alla handledare och gymnasieelever kan ha nytta av och går det att få likvärdig och rättvis bedömning av resultatet, alltså försäkra sig om att ingen elev blir underkänd fast hen på en annan skola skulle bli godkänd och tvärtom?
Du gör då först Nulägesbeskrivning: som kanske går ut på att det är svårt att få "rätt" info om GA.
Du sätter mål med Ditt GA att ta fram ett sådant tydligt infomaterial; undersök vad Skolverket skriver om GA på sin hemsida; du kan också ringa till Skolverkets info-tjänst: 08-527 332 00.
Jag kan inte bestämma att du får skriva GA om Hur man skriver GA (i första hand på SA, men även allmänt - även på yrkesprogram), men jag tänker på att din handledare för GA borde kunna hjälpa dig vinkla temat/frågeställningen så att det passar som GA på SA ... Jag tänker på "GA som samhällsfenomen", typ så... problem kring det, och lösningar.
Då GA måste göras av alla som vill ta ut exam.bevis (på gymnasiet men även på Komvux) så tampas hundratusentals personer med liknande problem som du gör nu, varje år... och du kan genom att ta fram tydlig info om GA hjälpa väldigt många. Fråga alltså din handledare om du kan välja temat "GA på SA" (att detaljerad skriva om GA på alla program blir nog för omfattande...). Och om du kommer fram till att det inte går att skriva ihop tydlig infomaterial, måste du ha "bra förklaringar" på varför det inte går... negativt resultat är också ett resultat.
***
Ett annat förslag som jag kom på: Fenomenet "Studenten" (historiskt sett, idag och prognos för framtiden). Studentfirandet: är det olika i olika län, i olika etniska- och samhällsgrupper av olika slag? Hitta några som valde att inte delta i student-firandet (tog sitt exam.bevis och gick hem...) och fråga om det berodde på ekonomiska förutsättningar eller andra, t.ex religiösa? Konflikter kring studenten: om föräldrarna/vårdnadshavare och eleven vill helt olka saker? Orkar man med att förbereda sig inför "studenten" när man har så mycket i år 3 på gymnasiet att tänka på, bl.a GA? Ekonomi kring "studenten": vad kostar studenmässan? köpa klänning eller kostym? student-balen-biljetter? och hur blir det om eleven/familjen inte har råd? Är det värt att skuldsätta sig för att kunna "ta studenten"? Varför blev det så viktigt för så många att fira studenten? Gemför med liknande fenomen i andra länder.
***
Annars så samlar vi teman (förslag) för GA på: fragasyv.se/info/tema-for-gymnasiearbete
Ang. göra GA i grupp: problemen är flera t.ex hur stor får gruppen vara? och att dt även är svårt att sätta rättvisa betyg sen; Skolverket säger att betygssättningen får ej ske i grupp, utan måste göra individuellt och hur ska handledaren då utröna vem i gruppen som ska bli godkänd och vem som inte blir godkänd?
Förslag på Redovisnings-form: om du gör GA om GA eller om "Studenten" så är det intressant info för de som i framtiden ska göra GA och ta studenten - därför tänker jag att du kanske skulle kunna hålla ett "föredrag" för elever i årskurserna 1 och 2 på din egen gymnasieskola där du berättar om vad du kom fram till genom ditt GA.
Frågor och svar taggade med 'F eller "streck"' (6 st.)
-
Skillnad på om man F eller streck när man söker till högskola?
Hej, är det skillnad på om man tidigare hade F eller streck i en kurs man senare får betyg i när man söker in till högskola? T.ex. att ett tidigare F innebär att man haft ett betyg i kursen och att man kompletterat vilket gör att man hamnar i en svårare grupp i betygsurvalet (BII), medan det är...
Hej,det går tyvärr inte svara på din fråga för att information saknas... Jag måste be dig förklara mycket mer kring din situation. Har du gått... Läs hela svaret -
Kan man byta ut programfördjupningskurser man har fått F i ?
Jag går ekonomi juridik och valde Matte 3b som programfördjupning men kommer antingen få F eller streck i den. Går det att välja en annan programfördjupningskurs för att ersätta Matte 3b eller måste jag läsa om Matte 3b eller bara ta...
Hej,svar på din fråga lär bli långt och "krångligt". För det första, så vet jag inte om du går sista året på gymnasiet eller... Läs hela svaret -
Läsa om eller göra en prövning?
Hej, Om man fått ett (-) streck i en kurs på gymnasiet, får man läsa om den kursen eller göra en prövning till nästa läsår?
Hej,de som är gymnasieelever får göra prövningar endast på sin egen gymnasieskola. Om du nästa läsår fortfarande är elev på en gymnasieskola prata med SYV-en på din... Läs hela svaret -
Får man F eller streck om man hoppar av en kurs i komvux?
Hej! Jag läste Ekonomiprogrammet och tog studenten, men tyvärr fick jag F i engelska 6 och som ett resultat fick jag inte gymnasieexamen, utan studiebevis. Nu, hösten 2020, sökte jag två kurser Engelska 6 och Naturkunskap 2, men nu vill jag hoppa av Naturkunskap 2...
Hej!det är läraren i kursen som avgör om det finns underlag för att sätta betyg eller inte. På ett ungefär... kan man säga att det är ofta så att i... Läs hela svaret -
Streck i Idrott och hälsa?
Jag går el- energiprogrammet, och har just nu ett streck i idrott. Jag hatar verkligen idrott. Vill verkligen inte va med och försöka. Och jag undrar vad konsekvenserna för det blir? Har läst att idrott är 100 poäng och man får max ha underkänt i 250 poäng? Kan jag ta studenten med ett streck i...
Hej Eira! Idrått & hälsa 1, 100 poäng - är en obligatorisk kurs på gymnasiet, men den läses inte på Komvux. Om du skulle missa uppnå kraven för yrkesexamen på... Läs hela svaret -
Komvux Matematik 3b?
Jag läser just nu matematik 3b på komvux. Det ingick INTE i mitt gymnasieprogram, utan jag väljer att läsa upp det ändå. På gymnasiet läste jag alltså matematik 1b och 2b. Min fråga är om jag får F i den här kursen, kommer det påverka mitt snittbetyg? Eller kan jag 'välja bort' den kursen...
Hej Madeleine! Du skriver inte om du fick Examensbevis eller Studiebevis, när du slutade på gymnasiet. Om du fick Examensbevis från ett högskoleförberedande program - har du Grundläggande behörighet till högskolestudier. Om du fick... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga