Jag undrar vad som gäller för gymnasiearbetet på samhällsvetenskapsprogrammet. Enligt mina lärare så måste man skriva en vetenskaplig rapport som undersöker något. T.ex om gängkriminalitet med hjälp av intervjuer. Och att gymnasiearbetet inte får handla om något som redan har undersökts. Jag har kommit på flera intressanta ämnen men min mentor har sagt att jag inte kan välja de ämnena då det redan finns folk som skrivit om det. Funkar det så? Sen undrar jag också över om man måste göra ett sånt gymnasiearbete på sam. Jag har en kompis i en helt annan stad som gick sam med media som individuellt val. Den kompisen valde att tillsammans med en annan kompis att göra en kokbok. Men enligt mina lärare får man absolut inte göra sånt på sam, det är bara på estet man får det. Och ingen har nämnt att man får göra gymnasiearbetet i grupp trots att det står det på internet. Jag är lite förvirrad över det här då jag jättegärna skulle vilja göra nått annat än att bara skriva en lång text om svåra ämnen.
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31970 frågor besvarade.
Hur fungerar gymnasiearbetet på sam?
1 Svar
Hej Kevin,
GA, gymnasiearbete, är en Obligatorisk kurs (omfattning 100p = 100 "undervisningstimmar" eller 200 timmar totalt, alltså förberedelser, genomförande och redovisning ska rymmas inom 200 "studie/arbetstimmar" - fem veckor på heltid, om du endast skulle göra GA och inte samtidigt, under de 5 v. läsa även andra kurser).
Handledare på GA har rätt så mycket makt över temat, tillvägagångssättet mm. för att det är de som godkänner eller underkänner GA sen. Och E i GA krävs för att kunna få ut exam.bevis.
Tips: du kan kanske göra gymnasiearbete om vad GA på SA får handla om? Alltså att du undersöker "fenomenet" GA i samhällsperspektivet; GA på högskoleförberedande gymnasieprogram är ju tänkt att eleven får "stämpel": OK, förberedd inför studier på eftergymn.nivå ... Frågeställning: går det att få fram tydlig infomaterial som alla handledare och gymnasieelever kan ha nytta av och går det att få likvärdig och rättvis bedömning av resultatet, alltså försäkra sig om att ingen elev blir underkänd fast hen på en annan skola skulle bli godkänd och tvärtom?
Du gör då först Nulägesbeskrivning: som kanske går ut på att det är svårt att få "rätt" info om GA.
Du sätter mål med Ditt GA att ta fram ett sådant tydligt infomaterial; undersök vad Skolverket skriver om GA på sin hemsida; du kan också ringa till Skolverkets info-tjänst: 08-527 332 00.
Jag kan inte bestämma att du får skriva GA om Hur man skriver GA (i första hand på SA, men även allmänt - även på yrkesprogram), men jag tänker på att din handledare för GA borde kunna hjälpa dig vinkla temat/frågeställningen så att det passar som GA på SA ... Jag tänker på "GA som samhällsfenomen", typ så... problem kring det, och lösningar.
Då GA måste göras av alla som vill ta ut exam.bevis (på gymnasiet men även på Komvux) så tampas hundratusentals personer med liknande problem som du gör nu, varje år... och du kan genom att ta fram tydlig info om GA hjälpa väldigt många. Fråga alltså din handledare om du kan välja temat "GA på SA" (att detaljerad skriva om GA på alla program blir nog för omfattande...). Och om du kommer fram till att det inte går att skriva ihop tydlig infomaterial, måste du ha "bra förklaringar" på varför det inte går... negativt resultat är också ett resultat.
***
Ett annat förslag som jag kom på: Fenomenet "Studenten" (historiskt sett, idag och prognos för framtiden). Studentfirandet: är det olika i olika län, i olika etniska- och samhällsgrupper av olika slag? Hitta några som valde att inte delta i student-firandet (tog sitt exam.bevis och gick hem...) och fråga om det berodde på ekonomiska förutsättningar eller andra, t.ex religiösa? Konflikter kring studenten: om föräldrarna/vårdnadshavare och eleven vill helt olka saker? Orkar man med att förbereda sig inför "studenten" när man har så mycket i år 3 på gymnasiet att tänka på, bl.a GA? Ekonomi kring "studenten": vad kostar studenmässan? köpa klänning eller kostym? student-balen-biljetter? och hur blir det om eleven/familjen inte har råd? Är det värt att skuldsätta sig för att kunna "ta studenten"? Varför blev det så viktigt för så många att fira studenten? Gemför med liknande fenomen i andra länder.
***
Annars så samlar vi teman (förslag) för GA på: fragasyv.se/info/tema-for-gymnasiearbete
Ang. göra GA i grupp: problemen är flera t.ex hur stor får gruppen vara? och att dt även är svårt att sätta rättvisa betyg sen; Skolverket säger att betygssättningen får ej ske i grupp, utan måste göra individuellt och hur ska handledaren då utröna vem i gruppen som ska bli godkänd och vem som inte blir godkänd?
Förslag på Redovisnings-form: om du gör GA om GA eller om "Studenten" så är det intressant info för de som i framtiden ska göra GA och ta studenten - därför tänker jag att du kanske skulle kunna hålla ett "föredrag" för elever i årskurserna 1 och 2 på din egen gymnasieskola där du berättar om vad du kom fram till genom ditt GA.
Frågor och svar taggade med 'lärarutbildningar' (6 st.)
-
Var kan man gå en bildlärare utbildning (högstadiet) på distans ?
Kan man studera till bildlärare på distans
Hej Malin!Utbildningsutbud förändras. Vilka kurser och program som startar på de svenska lärosätena höstterminen 2022 fastställs helt och hållet till... Läs hela svaret -
Pedagogiska program /kurser?
Hej! Jag vet inte om jag vill bli förskolelärare eller lärare mm . Finns de några fristående kurser som Man kan läsa som Man sen kan tillgodose om man börjar plugga vidare ?
Hej Mikaela se gärna en lista på fristående kurser inom Pedagogik på de svenska lärosägena - studera.nu/jamfor-utbildning/?q=pedagogikAng. tillgodoräkna sig kurser - så beror det... Läs hela svaret -
Underkänt matematik 2b?
Hejsan Ibish här, jag vill bli en historia lärare i framtiden och vill gå lärarutbildning på universitetet och jag undrar kan ifall ett underkänt på matematik 2b kan vara ett problem för att komma in på utbildningen? Min vän vill bli en...
Hej Ibish,behörighetskraven till olika högskoleutbildningar kan förändras; och så kan olika universitet ställa lite olika behörighetskrav fast det är "samma utbildning" på de olika... Läs hela svaret -
Hur lång är lärarutbildningen då ?
Hur lång är lärarutbildningen för en grundskolelärare? Kan man jobba undertiden utbildningen pågår!! Och om vill bli idrottslärare med olika ämne hur lång brukar utbildningen att vara !
Hej isse,grundskolelärare läser vanligtvis 4,5 år (9 terminer) på heltid.Gymnasielärare läser vanligtvis 5 år eller ibland 5,5 år på heltid. Angående jobba under tiden... Läs hela svaret -
Från förskollärare till grundskollärare?
Hej! Det är så att jag är legitimerad förskollärare som nu funderar på att byta inriktning till grundskollärare. Hur går jag tillväga? Måste jag läsa hela grundskollärare utbildningen eller finns det kurser man kan komplettera...
Hej Emma, det finns inte något klart utarbetat förslag på hur en förskollärare kan omskola sig till "grundskolelärare". För det första, så finns det många olika... Läs hela svaret -
hur många poäng är det?
En person undrar, hon har vuxenutbildning med slutbetyg men hon saknar engelska 6, vilka utbilding finns det för de? helst i lärare yrket
Hej Hassan! Om vilka lärarutbildningar som finns i Sverige idag, kan ni läsa på högskolornas gemensam hemsida. Så vitt jag vet, så krävs det tyvärr godkänt betyg i Engelska 6... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga