Jag undrar vad som gäller för gymnasiearbetet på samhällsvetenskapsprogrammet. Enligt mina lärare så måste man skriva en vetenskaplig rapport som undersöker något. T.ex om gängkriminalitet med hjälp av intervjuer. Och att gymnasiearbetet inte får handla om något som redan har undersökts. Jag har kommit på flera intressanta ämnen men min mentor har sagt att jag inte kan välja de ämnena då det redan finns folk som skrivit om det. Funkar det så? Sen undrar jag också över om man måste göra ett sånt gymnasiearbete på sam. Jag har en kompis i en helt annan stad som gick sam med media som individuellt val. Den kompisen valde att tillsammans med en annan kompis att göra en kokbok. Men enligt mina lärare får man absolut inte göra sånt på sam, det är bara på estet man får det. Och ingen har nämnt att man får göra gymnasiearbetet i grupp trots att det står det på internet. Jag är lite förvirrad över det här då jag jättegärna skulle vilja göra nått annat än att bara skriva en lång text om svåra ämnen.
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32078 frågor besvarade.
Hur fungerar gymnasiearbetet på sam?
1 Svar
Hej Kevin,
GA, gymnasiearbete, är en Obligatorisk kurs (omfattning 100p = 100 "undervisningstimmar" eller 200 timmar totalt, alltså förberedelser, genomförande och redovisning ska rymmas inom 200 "studie/arbetstimmar" - fem veckor på heltid, om du endast skulle göra GA och inte samtidigt, under de 5 v. läsa även andra kurser).
Handledare på GA har rätt så mycket makt över temat, tillvägagångssättet mm. för att det är de som godkänner eller underkänner GA sen. Och E i GA krävs för att kunna få ut exam.bevis.
Tips: du kan kanske göra gymnasiearbete om vad GA på SA får handla om? Alltså att du undersöker "fenomenet" GA i samhällsperspektivet; GA på högskoleförberedande gymnasieprogram är ju tänkt att eleven får "stämpel": OK, förberedd inför studier på eftergymn.nivå ... Frågeställning: går det att få fram tydlig infomaterial som alla handledare och gymnasieelever kan ha nytta av och går det att få likvärdig och rättvis bedömning av resultatet, alltså försäkra sig om att ingen elev blir underkänd fast hen på en annan skola skulle bli godkänd och tvärtom?
Du gör då först Nulägesbeskrivning: som kanske går ut på att det är svårt att få "rätt" info om GA.
Du sätter mål med Ditt GA att ta fram ett sådant tydligt infomaterial; undersök vad Skolverket skriver om GA på sin hemsida; du kan också ringa till Skolverkets info-tjänst: 08-527 332 00.
Jag kan inte bestämma att du får skriva GA om Hur man skriver GA (i första hand på SA, men även allmänt - även på yrkesprogram), men jag tänker på att din handledare för GA borde kunna hjälpa dig vinkla temat/frågeställningen så att det passar som GA på SA ... Jag tänker på "GA som samhällsfenomen", typ så... problem kring det, och lösningar.
Då GA måste göras av alla som vill ta ut exam.bevis (på gymnasiet men även på Komvux) så tampas hundratusentals personer med liknande problem som du gör nu, varje år... och du kan genom att ta fram tydlig info om GA hjälpa väldigt många. Fråga alltså din handledare om du kan välja temat "GA på SA" (att detaljerad skriva om GA på alla program blir nog för omfattande...). Och om du kommer fram till att det inte går att skriva ihop tydlig infomaterial, måste du ha "bra förklaringar" på varför det inte går... negativt resultat är också ett resultat.
***
Ett annat förslag som jag kom på: Fenomenet "Studenten" (historiskt sett, idag och prognos för framtiden). Studentfirandet: är det olika i olika län, i olika etniska- och samhällsgrupper av olika slag? Hitta några som valde att inte delta i student-firandet (tog sitt exam.bevis och gick hem...) och fråga om det berodde på ekonomiska förutsättningar eller andra, t.ex religiösa? Konflikter kring studenten: om föräldrarna/vårdnadshavare och eleven vill helt olka saker? Orkar man med att förbereda sig inför "studenten" när man har så mycket i år 3 på gymnasiet att tänka på, bl.a GA? Ekonomi kring "studenten": vad kostar studenmässan? köpa klänning eller kostym? student-balen-biljetter? och hur blir det om eleven/familjen inte har råd? Är det värt att skuldsätta sig för att kunna "ta studenten"? Varför blev det så viktigt för så många att fira studenten? Gemför med liknande fenomen i andra länder.
***
Annars så samlar vi teman (förslag) för GA på: fragasyv.se/info/tema-for-gymnasiearbete
Ang. göra GA i grupp: problemen är flera t.ex hur stor får gruppen vara? och att dt även är svårt att sätta rättvisa betyg sen; Skolverket säger att betygssättningen får ej ske i grupp, utan måste göra individuellt och hur ska handledaren då utröna vem i gruppen som ska bli godkänd och vem som inte blir godkänd?
Förslag på Redovisnings-form: om du gör GA om GA eller om "Studenten" så är det intressant info för de som i framtiden ska göra GA och ta studenten - därför tänker jag att du kanske skulle kunna hålla ett "föredrag" för elever i årskurserna 1 och 2 på din egen gymnasieskola där du berättar om vad du kom fram till genom ditt GA.
Frågor och svar taggade med 'dator & kommunikationsteknik' (6 st.)
-
om jag läsa EE progm efter gymnasiet kan man läsa systemvetenskaplig?
hej om jag läsa El- och energi program inriktning data och kommunikation efter gymnasiet kan man läsa systemvetenskaplig? vad är behörig ämnen systemvetenskaplig?
Hej,systemvetenskapsutbildningar finns i Sverige på olika nivåer (i olika skolformer).På högskolor-universitet (alltså på högskolenivå)... Läs hela svaret -
dator och kommunikationsteknik arbete?
Vilka jobb kan man få efter dator och kommunikationsteknik utan att plugga vidare på högskolan???
Hej Victor;Dator- och kommunikationsteknik på EEDu lär dig att installera, administrera, underhålla och reparera dator- och kommunikationssystem. Du lär dig även om... Läs hela svaret -
Datagymnasium med praktisk inriktning?
Hej, var finns det ett gymnasium inriktat mot data, mer praktiskt än teoretiskt, tex att man får vara med ett företag som arbetar med data, sitta bredvid och lära sig?
Hej Ingela, utifrån din fråga kan jag i första hand rekommendera att se om någon Lärlingsutbildning på EE, inriktning Dator- och kommunikationsteknik. I vilken stad vill eleven gå... Läs hela svaret -
Jag vet inte vad jag vill bli!?
Hej! Jag har alltid varit intresserad av flygplan och att flyga! Men jag har höraapparater så pilot kan jag inte bli.. så jag funderade på att bli flygmekaniker/tekniker men när jag var på öppet hus på det gymnasiumet så sa dem att man behövde höga betyg och extremt mycket pluggande... vilket...
Hej DanieI, kika gärna på yrket vetenskapskommunikatör med rymdinriktning>> och så finns det också möjIighet för en journaIist att speciaIisera sig om skriva om FIyg- och rymd... ur... Läs hela svaret -
Vet inte vilken gymnasieutbildninng eller karriär jag vill ha hjälp?
jag går i 9an och har ingen aning vilken utbildning jag vill ha eller vilken karriär.jag har det rätt så svårt med några ämnen (matte/Samhällsvetenskap)(har inte så väldigt bra betyg).och jag har svårt att komma ihåg saker...så därför har jag det rätt då svårt på prov...jag är rätt så...
Hej Aistis, utifrån det du skriver i din fråga har jag ett förslag - kika på EE, inriktning Dator och kommunikationsteknik>> - det är ett yrkesprogram,... Läs hela svaret -
Behöver hjälp att välja till gymnasiet?
Hej! Jag ska börja gymnasiet till hösten men vet dock inte vilket program jag vill gå. De tre jag funderade på var Teknik, Sam och El med datorinriktning. Jag har nu uteslutit Teknik eftersom att jag insett att matten är extremt tuff där och jag har ingen ork att plugga så pass mycket då matte...
Hejsan, ja, jag förstår att det inte är så lät så här i sista minuten! El och Sam är två väldigt olika program och deras karaktär skjiljer sig åt en hel del! Du säger att matte dock är ditt svåraste ämne och då... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga