Jag undrar vad som gäller för gymnasiearbetet på samhällsvetenskapsprogrammet. Enligt mina lärare så måste man skriva en vetenskaplig rapport som undersöker något. T.ex om gängkriminalitet med hjälp av intervjuer. Och att gymnasiearbetet inte får handla om något som redan har undersökts. Jag har kommit på flera intressanta ämnen men min mentor har sagt att jag inte kan välja de ämnena då det redan finns folk som skrivit om det. Funkar det så? Sen undrar jag också över om man måste göra ett sånt gymnasiearbete på sam. Jag har en kompis i en helt annan stad som gick sam med media som individuellt val. Den kompisen valde att tillsammans med en annan kompis att göra en kokbok. Men enligt mina lärare får man absolut inte göra sånt på sam, det är bara på estet man får det. Och ingen har nämnt att man får göra gymnasiearbetet i grupp trots att det står det på internet. Jag är lite förvirrad över det här då jag jättegärna skulle vilja göra nått annat än att bara skriva en lång text om svåra ämnen.
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31882 frågor besvarade.
Hur fungerar gymnasiearbetet på sam?
1 Svar
Hej Kevin,
GA, gymnasiearbete, är en Obligatorisk kurs (omfattning 100p = 100 "undervisningstimmar" eller 200 timmar totalt, alltså förberedelser, genomförande och redovisning ska rymmas inom 200 "studie/arbetstimmar" - fem veckor på heltid, om du endast skulle göra GA och inte samtidigt, under de 5 v. läsa även andra kurser).
Handledare på GA har rätt så mycket makt över temat, tillvägagångssättet mm. för att det är de som godkänner eller underkänner GA sen. Och E i GA krävs för att kunna få ut exam.bevis.
Tips: du kan kanske göra gymnasiearbete om vad GA på SA får handla om? Alltså att du undersöker "fenomenet" GA i samhällsperspektivet; GA på högskoleförberedande gymnasieprogram är ju tänkt att eleven får "stämpel": OK, förberedd inför studier på eftergymn.nivå ... Frågeställning: går det att få fram tydlig infomaterial som alla handledare och gymnasieelever kan ha nytta av och går det att få likvärdig och rättvis bedömning av resultatet, alltså försäkra sig om att ingen elev blir underkänd fast hen på en annan skola skulle bli godkänd och tvärtom?
Du gör då först Nulägesbeskrivning: som kanske går ut på att det är svårt att få "rätt" info om GA.
Du sätter mål med Ditt GA att ta fram ett sådant tydligt infomaterial; undersök vad Skolverket skriver om GA på sin hemsida; du kan också ringa till Skolverkets info-tjänst: 08-527 332 00.
Jag kan inte bestämma att du får skriva GA om Hur man skriver GA (i första hand på SA, men även allmänt - även på yrkesprogram), men jag tänker på att din handledare för GA borde kunna hjälpa dig vinkla temat/frågeställningen så att det passar som GA på SA ... Jag tänker på "GA som samhällsfenomen", typ så... problem kring det, och lösningar.
Då GA måste göras av alla som vill ta ut exam.bevis (på gymnasiet men även på Komvux) så tampas hundratusentals personer med liknande problem som du gör nu, varje år... och du kan genom att ta fram tydlig info om GA hjälpa väldigt många. Fråga alltså din handledare om du kan välja temat "GA på SA" (att detaljerad skriva om GA på alla program blir nog för omfattande...). Och om du kommer fram till att det inte går att skriva ihop tydlig infomaterial, måste du ha "bra förklaringar" på varför det inte går... negativt resultat är också ett resultat.
***
Ett annat förslag som jag kom på: Fenomenet "Studenten" (historiskt sett, idag och prognos för framtiden). Studentfirandet: är det olika i olika län, i olika etniska- och samhällsgrupper av olika slag? Hitta några som valde att inte delta i student-firandet (tog sitt exam.bevis och gick hem...) och fråga om det berodde på ekonomiska förutsättningar eller andra, t.ex religiösa? Konflikter kring studenten: om föräldrarna/vårdnadshavare och eleven vill helt olka saker? Orkar man med att förbereda sig inför "studenten" när man har så mycket i år 3 på gymnasiet att tänka på, bl.a GA? Ekonomi kring "studenten": vad kostar studenmässan? köpa klänning eller kostym? student-balen-biljetter? och hur blir det om eleven/familjen inte har råd? Är det värt att skuldsätta sig för att kunna "ta studenten"? Varför blev det så viktigt för så många att fira studenten? Gemför med liknande fenomen i andra länder.
***
Annars så samlar vi teman (förslag) för GA på: fragasyv.se/info/tema-for-gymnasiearbete
Ang. göra GA i grupp: problemen är flera t.ex hur stor får gruppen vara? och att dt även är svårt att sätta rättvisa betyg sen; Skolverket säger att betygssättningen får ej ske i grupp, utan måste göra individuellt och hur ska handledaren då utröna vem i gruppen som ska bli godkänd och vem som inte blir godkänd?
Förslag på Redovisnings-form: om du gör GA om GA eller om "Studenten" så är det intressant info för de som i framtiden ska göra GA och ta studenten - därför tänker jag att du kanske skulle kunna hålla ett "föredrag" för elever i årskurserna 1 och 2 på din egen gymnasieskola där du berättar om vad du kom fram till genom ditt GA.
Frågor och svar taggade med 'legitimerad lärare' (8 st.)
-
Bli lärare via KPU och sedan utöka sin behörighet?
Hej jag går i 3an på gymnasiet. Jag vill jobba som lärare på en 4-9 skola i Spanska och SO. Hur kan jag få behörighet snabbt, jag tänker att jag vill jobba som obehörig lärare och läsa kurser i samhällskunskap/historia och spanska medan jag arbetar som obehörig lärare eller vikarie. Om...
Hej,du frågar vad är det enklaste sättet att få någon form av lärarbehörighet men samtidigt vill du börja jobba som lärare så fort som... Läs hela svaret -
Hur många riktiga lärare per elev i olika skolor?
Hej! Går det att se någonstans hur många riktiga lärare (legitimerade) en skola erbjuder per elev? Jag vill veta inför gymnasievalet.
Hejsan,med "riktiga lärare" tror jag du menar Legitimerade lärare (alltså de som har lärarexamen och lärarlegitimation) men frågan du ställer är... Läs hela svaret -
spanska som modersmål?
Hej! Min son har spanska som modersmål parallellt med svenska. Nu börjar han åk 6 och ska göra språkval. Vi har då tänkt att det blir meningslöst för honom att läsa spanska som språkval eftersom det är på nybörjarnivå, utan han läser spanska som modersmål istället och väljer franska som...
Hej Stina,vid ansökan till gymnasiet (som reglerna är nu, juni 2019) kan det där "extra"-betyget (17-de betyget) vara endast Moderna språk som lästes som Språkval; av de övriga betyg (om de är... Läs hela svaret -
Betyg i matte A för grundläggande behörighet?
Hej! Jag vill söka till sjuksköterskeprogrammet. Jag har godkänt betyg i Matte B, dock inte i Matte A. Måste jag läsa in A-kursen eller räcker det med B-kursen?
Hej isabelle, du måste även ha Grundläggande behörighet. har du Slutbetyg från gymnasiet? Utan grundläggande behörighet är du inte behörig till högskola i Sverige. -
Får jag chans att komplettera under sommaren om jag begär det som 16?
Hejsan, just nu riskerar jag att få F i kemi 1. Har F i tyska 1 och matte 2c. Har inte fått chans att komplettera i 2c förens 2an. Har jag rätt att gå till komvux som 16 åring och studera under sommaren då det inte finns sommar skola som erbjuds? Ligger dåligt till på grund av att jag...
Hejsan,det är mycket tråkigt att du drabbas av depression. Men komvux kommer inte bereda dig plats, oavsett vad anledning är till varför du inte fick godkända... Läs hela svaret -
Byta ut B-språk?
Jag vill byta ut mitt B-språk till mitt C-språk. C-språket är alltså det språket jag frivilligt valt att läsa och ska kunna byta ut det betyget mot något som jag har sämre betyg i. Vet alltså bara inte hur man gör. ?
Hej Alisa, handlar din fråga om konkurrens till en gymnasieplats? I så fall är det antagningskansliet som räknar fram ditt "betygs-värde" eller Jmf (jämförelsetal) eller Mtv (meritvärde) - olika... Läs hela svaret -
Hur länge tar det att få utdrag ur den nationela betygsdatabasen BEDA?
Hej, tänkte på hur länge det tar att få den hem på posten?
Hej Nils, de ansvariga för BEDA skickar ut "så fort som möjligt" säger de. Sedan är det upp till post-hanteringen. Vissa brev kommer fort och andra - inte alls,... Läs hela svaret -
Hur lång tid räknas intervjuer som aktuella för examensarbeten?
Hej! Jag undrar om hur länge efterforskningar som intervjuer, enkäter och observationer kan användas i examensarbete. Om ett arbete påbörjats men inte slutförts, hur lång tid efter är det ok att använda materialet?
Hej Sofia,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, Det finns inga regler kring det. Det blir bedömning som handledare för GA, gymnasiearbete får göra. Man använder väl kanske den "vanliga logiken" och sunt förnuft. mvh SYV
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga