Alfred
    Hej, jag går nu mitt andra år på gymnasiet i teknikprogrammet och funderar på att läsa flera olika fördjupningskurser (bland annat matematik spec, psykologi, privatjuridik och kemi2). Jag undrar om det blir någon skillnad i meritpoängen om man läser mer än en full kurs dvs 2400poäng+gymnasiearbetet. Jag har kollat och ser att jag kommer upp till 2800 poäng. Blir det då någon skillnad i meritpoängen eller jämförelsetalet än om man bara hade läst 2400 istället för 2800. MVH

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Alfred,
    betyg i kurser som i ditt examensbevis blir markerade med "U" kommer räknas in i 2 fall: om den kursen krävs för särskild behörighet eller om den ger meritpoäng. Vilka kurser som ger meritpoäng för dig som läser mot examensbevis var god se på gymnasieGuiden.se/merit Med "räknas in"menar jag räknas in i ditt snittbetyg/jämförelsetal. Av de kurser du nämner i din fråga så kan kemi2 krävas för särskild behörighet, t.ex till läkarprogrammet och matematik specialisering kan ge meritpoäng, beroende på vilken högskoleutbildning man söker till (t.ex om man söker högskoleutb.som kräver matte 4, då ger matte 5 en hel meritpoäng och matte spec. + 0.5 meritpoäng).

    Liselotte