Försata året naturvetenskap
    Hej,

    Jag har nyligen börjat första året på Naturvetenskapsprogrammet. Jag undrar hur modernaspråk fungerar när det gäller merit och det slutliga poängvärdet. Får man 0.5 av en kurs även om man inte uppnår A, eller tar man alltid betyget x 100 för att få antal poäng? Jag vill veta om jag får till exempel C på moderna språk, kommer jag fortfarande få lika mycket poäng som om jag hade fått A på kursen? Det är så jag uppfattade det.

    Tack i förväg.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej M,
    till svenska högskole-universitetsutbildningar konkurrerar man i betygsgrupper med en siffra som heter Meritvärde.
    Meritvärde är summan av Jämförelsetalet som är detsamma som "snittbetyget" + eventuella meritpoäng (om man har några). Har man inga meritpoäng blir snittbetyget (jämförelsetal) = meritvärde.
    Betyg i kurserna som ger dig meritpoäng räknas även in i jämförelsetalet (snittbetyget) därför spelar det stor roll vilket betyg man får. Exempel: om du får C i kursen moderna språk 3, eller om du får A i den kursen blir skillnaden för dig "plus-minus" 0.2, alltså ditt jämförelsetal (samma som snittbetyget) blir 0.2 högre om du får A i en kurs i ämnet moderna språk, jämfört med om du får C.
    Moderna språk 3 ger + 0.5 merit/extra-poäng till alla de svenska högskoleutbildningar där mod.språk 3 ej krävs för särskild behörighet. Det är sällan som moderna språk 3 krävs för särskild behörighet, men det finns några få utbildningar där den kursen krävs, t.ex om man vill läsa utbildning till Språklärare eller något Internationellt program som också finns på de svenska lärosätena.
    För att få merit/extra-poäng räcker det att få godkänt betyg (E) men eftersom betyget räknas även in i ditt snittbetyg, då får du mer eller mindre högt jämförelsetal, beroende på vilket betyg du får. Därför är det fördelaktigt för dig att ha så höga betyg i alla kurser du läser på gymnasiet som möjligt.
    Strävar du efter så högt meritvärde som möjligt, försök i så fall, förutom att få så höga betyg du kan i alla kurser, även uppnå maximalt antal meritpoäng (som är 2.5). Moderna språk 3 och 4 ger sammanlagt 1.5 meritpoäng. Engelska 7 ger 1.0 meritpoäng. Även högre kurser i matematik ger också meritpoäng men totalt kan man inte få fler än max 2.5.
    Du får gärna återkomma med uppgift om vilken eller vilka kurser i ämnet moderna språk som du läser på gymnasiet och vilken utbildning på högskola-universitet som du vill söka till efter gymnasiet.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Försata året naturvetenskap :

      Hej Milla,

      Tack för ditt svar. Jag har att välja mellan Arabiska 3 och spanska 3 då jag går första året gymnasie. Vill också ha så högt meritvärde som jag kan lyckas med då läkarlinjen intresserar mig. Om jag uppfatta dig rätt, så får jag inte dem hela 0.5 om jag får t.ex C på arabiska 3 eller spanska 3, utan jag behöver få A?

    • Milla :

      Du får + 0.5 meritpoäng (extrapoäng) för godkänt betyg i moderna språk 3, oavsett om det är E eller A. Men betyget räknas även in i ditt jämförelsetal (snittbetyget) likt alla de andra betygen du får på gymnasiet. Snittbetyget blir högre om betygen i enskilda kurser är högre. och lägre, om ingående kurser har lägre betyg. På så sätt vinner du på att ha så höga betyg som möjligt i alla kurser du läser under alla 3 år på gymnasiet. Exempel: vi säger att du får alla A-betygen i alla kurser (förutom gymnasiearbete där högsta möjliga betyg är E, men det betyget räknas inte in). Snittbetyget blir 20.0 om alla kurser är betygsatta med A. Om kurserna moderna språk 3 och 4 samt engelska 7 ingår och även de är betygsatta med A, då har man högsta möjliga meritvärde som är 22.5. Men om du får C i moderna språk 3 men alla andra kurser är betygsatta med A, då blir ditt snittbetyg 19.8. Sedan plussar man på meritpoängen. För mod.språk 3 plussar man på + 0.5. För mod.språk 4 - en hel meritpoäng, alltså + 1.0. För engelska 7 också en hel meritpoäng, alltså + 1.0. I stället för meritpoängen för moderna språk eller för engelska 7 kan du få meritpoäng för matematik 5 och/eller matematik specialisering (detta för att läkarprogrammet kräver matte 4). Läs gärna en sammanställning på gymnasieguiden.se/merit

    • Försata året naturvetenskap : Hej, tack för svaret igen. Jag fattar nu. Ska göra mitt bästa.
    • Milla : Bra! gör ditt bästa och lycka till!
    Läs alla kommentarer