Sara

    Hej! Det är så att jag under engelska 7 kursen presterat bra. Jag fick A på alla uppsatser samt B på presentationer. Senare när vi gjorde nationella provet, fick jag ett D. Läraren sa då att jag skulle få D som slutbetyg om jag inte gjorde om nationella. Min fråga är om detta är rätt? För det är inte rätt i mitt huvud, att jag kunnat prestera bra under en hel kurs och senare får jag ett sämre betyg på 2 steg av nationella. Bör jag överklaga?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,

    det är lärarens kompetens att sätta betyg. NP är standard-provet (samma svårighetsnivå för alla elever). De prov och uppgifter man gör under kursens gång kan vara av olika svårighetsgrader (vissa lärare gör för lätta prov eller uppgifter till eleverna). Vidare är det också så att under kursens gång presterar man i delar av kursen och NP mäter kunskaperna i Hela kursen. Betyg som sätts på kurser ska motsvara elevens kunskap vad gäller Hela kursens innehåll vid den tidpunkten som betyget sätts. Om du får möjlighet att göra om NP (vilket är rätt ovanligt, oftast får man inte göra om NP) så råder jag dig tacka Ja och göra om provet. Annars, så är det som jag skrev i början av mitt svar "läraren sätter betyget". SYV har inte kunskap i betygssättningen. Mitt råd är att du gör om NP, om du får möjlighet till det. Prata med läraren. Sedan kan du vända dig till rektorn på din skola. Rektorn är ytterst ansvarig men jag har väldigt svårt att tro att rektorn kan höja betyget för dig. I vissa undantagsfall kan rektorn sätta "rektorns betyg" men det är endast E som rektorn får sätta, ej högre betyg - i alla fall enligt vad jag, som SYV, vet (SYV sätter inte några betyg).
    Du kan också ringa till skolverket - 08-52733200. Jag tror skolverket kommer att säga att det är Lärarens kompetens att sätta rätt betyg och att läraren kan (och t o m bör) sätta ett betyg som motsvarar lägsta betyget på en av delarna på NP. Detta eftersom eleven bör prestera tillräckligt bra på Alla delar av kursen och alla delar av NP.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Men hade man kunnat be en annan lärare att sätta betyg för kursen? För det känns orättvisst att allt hårt arbete ska bestämmas av ett prov. ):
    • Milla :

      Jag tror inte en lärare som inte var undervisande lärare skulle få lov att sätta betyg. Ett alternativ är att försöka få lov att göra en Prövning. Men det blir troligtvis inte möjligt under gymnasietid utan först efter gymnasiet. gymnasieelever får lov att göra prövningar endast om de fick F i kursen eller om undervisning i en obligatorisk kurs ej kunde ske. Prata med läraren. Du kan också vända dig till rektorn på din skola. Det som betygssätts är Kunskaperna och inte hårt arbete. Vissa elever har väldigt lätt för vissa ämnen och utan någon större ansträngning uppnår kunskapsnivå för A-betyg. Andra kämpar jättemycket men inte kan uppnå ens E-nivå. Det är alltså vilka Kunskaper eleven har och inte hur hårt hen kämpade, som betyget speglar.

    • :

      Jag förstår. Dock är mitt problem att jag presterat på A samt B nivå under hela kursen. Läraren bör ta del av dessa uppgifter som jag gjort under kursen och "komprimissa" nationella provet, annars blir det en felbedömning. Jag läste på skolverket att nationella provet är bara en del av kursen, men att läraren bör även ha i åtanke andra delmoment som genomförts under kursens gång. Det är inte logiskt att de andra uppgifterna man gjort under ett läsår inte kommer betyda något för att ett prov har visat sämre. Jag tror jag måste överklaga om detta i min skola :/

    • Mikael : Gör vad du känner du måste göra. Vi hoppas det blir som du önskar!
    Läs alla kommentarer

    Frågor och svar taggade med 'stöd' (4 st.)

    • litentjej

      Endast muntliga redovisningar som examiniationsform?

      Jag går en två årig YH-utbildning inom Systemvetenskap och upplever den som extremt tufft eftersom de enda examinationsformerna som används för denna utbildning är muntliga redovisningar. Detta är något som jag alltid har haft problem med under hela min skolgång men också fått öva extrem mycket...

      Milla : : Hej! Tråkigt att läsa att du upplever så stora problem inom din utbildning. Jag tänker på att du bör vända dig till Rektorn på din skola. Rektorn är ytterst... Läs hela svaret
    • Astor

      skola med bra ordningsregler och stöd?

      Hej! Jag undrar om ni har något tips på gymnasieskola med bra ordningsregler i Stockholms området? Hur hittar man en skola med bra ordningsregler och som ger bra extra stöd till elever? Något bra tips? Undrar en fundersam 18åring

      Julia: : Hej Astor! Jag vill be dig att kika på https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/magelungen-skolan-pa-sodermalm - en skola som vi tror kan passa dig: en liten skola med mycket stöd och om du kan tänka dig... Läs hela svaret
    • Vivianne

      Adhd och framtidsutsikter?

      Min son på 15 har en adhd diagnos. Han ska börja i nian efter sommaren, och efter det är det i bästa fall gymnasiet. MEN det är faktisk såhär att vår son är mycket omogen och osäker, med tilltagande dålig självkänsla. Han behöver mycket stöttning i allt från morgonrutiner till hemarbetet. Han...

      Mikael: : Hej Vivianne! Det finns flera olika alternativ: 1. gå om åk9 (en elev som inte blir behörig till gymnasiet har rätt att stanna i grundskolan fram tills hen fyller 18 år); 2. gå... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga