Hej! Det är så att jag under engelska 7 kursen presterat bra. Jag fick A på alla uppsatser samt B på presentationer. Senare när vi gjorde nationella provet, fick jag ett D. Läraren sa då att jag skulle få D som slutbetyg om jag inte gjorde om nationella. Min fråga är om detta är rätt? För det är inte rätt i mitt huvud, att jag kunnat prestera bra under en hel kurs och senare får jag ett sämre betyg på 2 steg av nationella. Bör jag överklaga?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32185 frågor besvarade.
Hur fungerar nationella i eng 7?
1 Svar
Hej Sara,
det är lärarens kompetens att sätta betyg. NP är standard-provet (samma svårighetsnivå för alla elever). De prov och uppgifter man gör under kursens gång kan vara av olika svårighetsgrader (vissa lärare gör för lätta prov eller uppgifter till eleverna). Vidare är det också så att under kursens gång presterar man i delar av kursen och NP mäter kunskaperna i Hela kursen. Betyg som sätts på kurser ska motsvara elevens kunskap vad gäller Hela kursens innehåll vid den tidpunkten som betyget sätts. Om du får möjlighet att göra om NP (vilket är rätt ovanligt, oftast får man inte göra om NP) så råder jag dig tacka Ja och göra om provet. Annars, så är det som jag skrev i början av mitt svar "läraren sätter betyget". SYV har inte kunskap i betygssättningen. Mitt råd är att du gör om NP, om du får möjlighet till det. Prata med läraren. Sedan kan du vända dig till rektorn på din skola. Rektorn är ytterst ansvarig men jag har väldigt svårt att tro att rektorn kan höja betyget för dig. I vissa undantagsfall kan rektorn sätta "rektorns betyg" men det är endast E som rektorn får sätta, ej högre betyg - i alla fall enligt vad jag, som SYV, vet (SYV sätter inte några betyg).
Du kan också ringa till skolverket - 08-52733200. Jag tror skolverket kommer att säga att det är Lärarens kompetens att sätta rätt betyg och att läraren kan (och t o m bör) sätta ett betyg som motsvarar lägsta betyget på en av delarna på NP. Detta eftersom eleven bör prestera tillräckligt bra på Alla delar av kursen och alla delar av NP.
Frågor och svar taggade med 'AST' (3 st.)
-
Npf- hur tänka med GY?
Min ena dotter går i åk 8. Hon har bl a aspergerdiagnos och är högbegåvad men väldigt långsam så hinner sällan klart med alla uppgifter såväl vid lektionsarbete som prov eller läxor. Hon har C-A i betyg och det finns ingen...
Hej Lisa,läs gärna en kort sammanställning och se en lista på gymnasieskolorna på gymnasieguiden.se/reportage/gymnasiestudier-för-elever-med-särskilda-behov och fundera över: vill/behöver... Läs hela svaret -
Vilket gymnasieval?
Hej! Jag har en son som nu går i 9:an i södra Sverige med autism. Han har behörighet för ett nationellt program men vi är osäkra på att han klarar att bibehålla sina betyg i en större klass, nu går han i en liten skola med många...
Hej Kajsa!"Autism" används som ett samlingsnamn för många rätt olika tillstånd och det skiljer sig också i grad och omfattning, prognos för utveckling samt i vilka stödbehov eleven... Läs hela svaret -
Vilka grundskolor finns det för elever med AST i Malmö?
Om man bor i Vellinge och har ett barn med AST kan man ändå söka till en grundskola i Malmö som har skolor för elever med AST? Om ja finns det grund kolor i Malmö för elever med AST?
Hej Camilla, AST är ett brett begrepp och mycket handlar om grad och omfattning. Man måste känna till eleven för att kunna ge råd om vilka skolor som kan passa. Vi... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga