Lovisa

    Hej! Jag kommer nedan skriva en relativt övergripande text om några svåra val jag tampas med. Jag är snart 25 år och tog studenten 2013 med höga betyg, 21.75 inkl merit. Sedan dess har jag varit ute och rest i snart fem år, bland annat har jag bott i Australien i två år, i Kanada ett år och backpackat Asien och Sydamerika under nästan två år. Jag har ansökt vid juristprogrammet i Lund och kommit in fyra gånger, men tackat nej till min plats. Jag inväntar just nu ett sponsrat visum från min arbetsgivare i Kanada, så att jag kan åka tillbaka dit och bosätta mig där för att arbeta. Jag är inte redo att ”flytta hem”. Mitt hem är i Kanada. Sedan jag var 15 har jag varit säker på att jag vill läsa juridik vid Lunds Universitet, en tanke som jag hållit fast vid tills för ungefär två månader sedan. Jag insåg då att jag övertalat mig själv under så många år att juridik är det enda alternativet för mig, och samtidigt inte tagit hänsyn till att jag har vuxit som människa, fått mer inblick i hur världen fungerar och att min förhoppning att jag ska förändra världen kanske är lite väl naiv. Samtidigt också att ett helt juristprogram kanske inte längre är studier som passar mig. Detta satte mig självfallet i lite utav en kris då jag helt plötsligt inte hade någon aning om vad jag vill göra/studera. Jag vill gärna utbilda mig vidare och jag tycker väldigt mycket om skolan, så att helt skippa universitet känns inte som ett alternativ för mig. Jag är medveten om att jag skjutit upp det, men fördelen med att ha vårt fantastiska skolsystem är att det tillåter det. Däremot har jag svårt att se mig trivas i en stad i Sverige under flertalet år framöver, jag har hittat hem i Kanada, i Whistler, precis norr om Vancouver. Med det sagt, tror jag inte att ett vanligt program som ges av ett universitet i Sverige är något för mig. Mitt liv är ganska extraordinärt och jag tror att jag måste anpassa mina studier för det liv jag valt att leva. Jag har nu börjat titta på distanskurser/program som ges från Sverige, där jag mest troligt får plocka ihop mitt eget ”program” då väldigt få hela program ges 100% distans. Jag är väldigt duktig på och intresserad av: Mänskliga rättigheter Fred och konflikt Marknadsföring Miljö Genus PR Events Psykologi Juridik (familj/civil/mänskliga rättigheter) Av vad jag kunnat läsa mig till, finns det väldigt få kurser eller program som innehåller ovan skrivna ämnen och som också ges på distans. Jag vill gärna ha hjälp av er om ni skulle se några möjligheter för mig att kunna studera något av ovan skrivet på distans från Sverige, medan jag är bosatt i Kanada. Hur ser ni på att välja ut kurser som jag är intresserad av, och på så sätt skapa mitt eget program? Jag är medveten om att det inte ger mig en giltig examen. Mitt andra alternativ är att helt välja bort svenska studier och studera i Kanada istället, vid ett kanadensiskt universitet. Hur fungerar det i så fall när jag som utlandsstudent ansöker och gör de tester som krävs? Samt hur ansöker jag om stipendium för denna sorts studier? Jag vet att det enklaste är att bara ”flytta hem” och studera vid ett universitet, men det känns som ett svek mot mig själv och det liv jag valt för mig själv. Jag hoppas att mitt meddelande inte är för omständigt och jag skulle verkligen uppskatta lite vägledning eller någon att bara bolla lite idéer med. Tack på förhand! Lovisa Engstrand

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Lovisa,
    ditt val vad gäller studier står, om jag förstår dig rätt, mellan att läsa på distans "mot Sverige" eller läsa i Kanada.

    I Sverige (eller "mot" Sverige - när man är bosatt utomlands) på högskolenivå finns det olika former av distans: Med eller Utan obligatoriska träffar. Bor man i Kanada, är det givetvis svårt att komma till Sverige flera ggr under varje termin... så det är i så fall "Distans utan obligatoriska träffar" och du har rätt, det är inte så jättemånga kurser och program som ges "helt på distans" = utan träffar. Utbildningsutbud förändras... vilka kurser och program som startar - kan ändras från en termin till nästa.
    Högskolornas/universit.i Sverige hemsida (gemensam) är www.studera.nu
    De sökbara utbildningar på högskolenivå - www.antagning.se

    På sajterna (länkar ovan) kan man sortera på olika sätt, t.ex här är listan på kurser i Genusvetenskap som ges på distans utan träffar; och Här finner du en lista på Juridiska kurser också de på distans, utan träffar;
    några av kurserna ges på 25% studietakt och läser man endast en sådan kurs åt gången, har man inte rätt till studiemedel. För att ha rätt till studiemedel måste man läsa på minst halvtid (50% studietakt).
    men det kan också finnas fördelar att ej ta studiemedel: du sparar möjlighet att läsa med studiemedel (det är max 6 år, 12 terminer, som man får studiemedel för studier på eftergymnasial nivå och om du t.ex i framtiden vill läsa en lång högskoleutb., som t.ex läkarprogrammet och har tidigare tagit studiemedel, kommer inte "studiemedels-veckorna" räcka i slutet av den långa utbildningen).
    Du kan t.ex testa att läsa på distans (utan träffar) på låg takt, 25% av heltid, och ha din försörjning "på annat håll" (alltså, inte genom studiemedel från CSN). Du skaffar dig i så fall erfarenhet och en uppfattning om den studieformen passar dig. Alla godkända högskolepoäng ser dessutom bra ut i CV/Meritförteckning och att ha mer kunskap är alltid bra.

    Här finner du en lång lista (833 st) utbildningar som ges på distans utan träffar och som inte kräver tidigare godkända högskolepoäng. Kika gärna på den - så finns det kanske någon eller några kurser där som du vill testa läsa. Läser du utan att ta studiemedel - så är det "ingen risk" för att "förstöra för sig själv" (här menar jag att man kan studera och jobba samtidigt och ta för mycket på sig och inte hinna riktigt... så får man inte tillräckligt antal godkända högskolepoäng - så blir det Nej från CSN nästa gång man söker studiemedel och hoppar man av studier men fortsätter ta studiemedel, blir man återbetalningsskyldig...).

    *****************
    ang. Läsa i Kanada
    om du vill få Studiemedel från CSN - finns info på csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/utlandsstudier-med-studiemedel. CSN utreder om den utbildning utomlands som du söker till ger rätt till studiemedel. Sedan får du beslut från CSN om du får studiemedel och i så fall hur mycket du kan få. Du får gärna kontakta CSN med frågor om studiemedel för utlandsstudier.

    Studie- och yrkesvägledare