zakaria
    Hej det är så att min studiesituation är konstig jag har gått 1 år på ett gymnasium sen 1 år på ett annat med 3 inriktningar, genom det har jag fått gå många olika kurser och nu har jag tappat skolmotivationen helt. Har fått hög frånvaro och misstat mycket osv.Så jag jobbar nu och har tänkt att avsluta min studier genom gymnasium. Men jag undrar hur ska jag gå tillväga om jag vill plugga upp min gymnasiebehörighet eftersom jag gått många kurser och har endast fått godkänt på dem.Vad är bäst att göra i min situation då jag också fyller 19 i år,skulle vara jätte tacksam för all hjälp då jag i framtiden vill plugga i högskolan mvh adam

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej!

    Tråkigt att du inte har så mycket studiemotivation kvar, inte just nu i alla fall. Men bra att du har planer på att plugga vidare sen och även söka till högskola.

    De alternativ som finns är:
    1. söka till folkhögskola
    2. söka till Komvux (Vuxenutbildningen) - men det är tidigast från 1 juli det kalenderår som du fyller 20 år som du kan börja läsa på Komvux (man kan börja när man yngre men bara om man sedan innan redan har en avslutad treårig utbildning på gymnaiset bakom sig)
    3. du kan även söka till åk1 på gymnasiet och gå om helt och hållet - om du fyller 19 år i år, är det sista chansen för dig att påbörja åk1 på ett nytt gymnasieprogram (du söker i så fall på dina gamla betyg från åk9 i grundskolan) - du kan göra ansökan om det och kan ta ställning till om du vill tacka Ja eller Nej till en eventuell erbjuden plats; missa i så fall inte sista ansökningsdag i omvalsperioden.

    Fundera lite på de alternativen som jag har listat upp ovan och återkom. Vi skall givetvis försöka hjälpa dig med dina beslut angående studier!

    Bästa hälsningar och stort lycka till!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare
    Hej igen!
    På folkhögskolorna finns det bl a Studiemotiverande kurser som brukar vara på 10 veckor (eller upp till 3 månader). Det är Arbetsförmedlingen som förmedlar plats på en sådan kurs på en folkhögskola. Just Studiemotiverande kurs ger inget yrke eller några kurspoäng men man blir förhoppningsvis mer sugen på att studera i framtiden.

    Övriga "riktiga utbildningar" på Komvux och på folkhögskolorna - finns det en mängd av.
    Om du är 18 år & inte har en avslutad 3 årig gymnasial utbildning bakom dig, kan inte du bli antagen till Komvux. Det är från 1 juli det kalenderår som du blir 20 år som Komvux blir ett alternativ för dig. Vad som just din kommun kan erbjuda på Komvux får man se på kommunens hemsida eller gå prata med SYV på Komvux: det brukar finnas kurser och yrkesutbildningar. Man kan sätta ihop kurser som man läste på gymnasiet med de nya kurser, som man läser på Komvux, - till en Gymnasieexamen från Komvux.

    Allt inom folkhögskola finns samtal på www.folkhogskola.nu - det finns ca 150 folkhögskolor i Sverige. På många av dem finns "internat" dvs möjlighet att bo på skolan. De har också en gemensam Folkhögskolornas Informationstjänst som du kan kontakta med frågor om vad den utbildning finns som just du är intresserad av.

    Om du jobbar nu och inte känner dig studiemotiverad, så kanske det är just nu OK att just jobba och inte studera. Du kan ta upp studierna senare. Du är fortfarande mycket ung.

    En bra början för dig kan vara att du hittar ngt. intressant för dig ämne där du kan bedriva självstudier. En länksamling till seriösa och bra sidor finns på http://www.fragasyv.se/dokument#Studera_mera där det är flera platser nämnda där du kan få hjälp med självstudier i matematik, språk mm.

    Om man genom självstudier skaffar sig kunskaper, kallas man för autodidakt (självlärd). Kunskaper kan man omvandla till betyg genom Prövningar. Läs om vad som gäller på http://www.fragasyv.se/info/provning

    Det är bra att du har en ambition att i framtiden studera på högskola.
    Det finns även andra bra alternativ, t.ex. yrkeshögskola: www.yhguiden.se

    Det finns också exempel när folk avancerar till chefsnivå genom interna utbildningar som arbetsgivaren erbjuder. Exempel: på McDonalds och på olika Hotell-kedjor som t.ex. Scandic - finns det kända exempel när man började "på golvet" med städning och avancerade till manager: genom hårt arbete och interna utbildningar.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig!
    Önskar dig stort lycka till!
    Milla

    • : Hej jag har funderat känner att jag inte orkar gå om 3 år i gymnasiet igen då jag har jobb nu och dessutom har inte så bra studiemotivation just nu, men om man nu ska plugga folkhögskola eller komvux vad är det för utbildningar och så man ska söka om man nu vill bli behörig till högskolan och hur lång tid tar det etc. mvh adam
    • Milla : Jag svarar på din kommentar nu.