Hej Moa!

    I Grundskolan brukar man bli behörig att undervisa i 3 ämnen.

    Vilken högskola/universitet vill du läsa på? I praktiken så läser man det som finns på den högskolan/universitetet där man vill läsa - inom lärarexamen. Detta pga det är svårt att hitta bostad på annan ort, tyvärr.

    I vilka 2 ämnen, förutom idrott vill du bli behörig att undervisa i?

    Var i landet vill du läsa?

    Bästa hälsningar

    ANNA

    [email protected] 08-53720 är kontaktuppgfter till en Studievägeldare på GIH (Idrottshögskolan i Stockholm). Du får hemskt gärna ta kontakt me henne som just är expert på det område som du är intresserad av.

    Allmänt gäller:

    om du läser på t.ex GIH Ämneslärarprogrammet för gymnasielärare, blir du behörig gymnasielärare i två ämnen. Genom Lärarlegitimation blir du även behörig att undervisa i de ämnena på grundskola.

    en annan väg att gå är att läsa 120 hp (4 terminer) rena idrottskurser + KPU efter det (kompletterande pedagogisk utbildning) - på så sätt blir du behörig lärare i bara ett ämne (vilket tar 3,5 år). Då kan du undervisa i Idrott på grundskolan och på gymnasiet.

    Men du kan också gå via Grundlärarprogrammet. Det finns inte på GIH, Idrottshögskolan i Stockholm, att läsa. Som Grundskolelärare är man, som regel, behörig i 3 ämnen.

    Värd att tänka på: om man blir behörig lärare i ett ämne kan det bli svårt att få en heltidstjänst på en enda skola. Man kanske får pendla mellan olika skolor eller jobba deltid. Kan dock förekomma att på en stor skola med många elever, att det går att göra så att man får heltidstjänst att undervisa i ett enda ämne. Det finns exempel på det, men de är få.