SBMelev

    Hej! Jag går tekniska programmet på gymnasiet med inriktning samhällsbyggnad och miljö. Jag går tredje året och ska alltså börja med mitt gymnasiearbete nu. Problemet är bara det att jag tycker att det är väldigt svårt att veta hur man ska lägga upp det och vad man ska skriva om. Vad ska ens ett gymnasiearbete innehålla och hur långa ska de olika delarna vara? Måste man bygga något eller göra några typ av tester eller intervjuer eller kan man bara söka efter fakta på internet och använda det för att besvara sin frågeställning. Jag är i och med min inriktning intresserad av att skriva något om typ samhällsplanering/arkitektur/miljö men vet verkligen inte vad. Hur stor ska det vara, kan det vara så öppet som ”hur ska hus utformas för att påverkar miljön på bästa sätt” eller måste det vara med detaljerat. Om jag skulle vilja skriva om att bygga hus inuti växthus vad skulle då min frågeställning kunna vara?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    gymnasiearbete är en kurs á 100 gymnasiepoäng och med det är omfattningen (totalt) cirka 200 timmar (alltså du bör lägga ner cirka 200 timmar på att göra ditt gymnasiearbete). De flesta gymnasiala kurser har samma omfattning, 100poäng, t.ex varje mattekurs och varje språkkuns inom gymnasiet är 100p.kurser (Du kan jämföra med hur mycket "jobb" du hade med varje mattekurs t.ex och tänk på att gymnasiearbete ska du lägga lika mycket tid på, trots att det inte finns lektioner i kursen).
    Vad gäller temat och frågeställningar så måste de godkännas av handledaren för gymnasiearbete som du får av din skola. Du kan och t o m bör komma med förslag på temat och frågeställningarna. Nu är det så att en "vanlig syv" är inte expert på teman för gymnasiearbete och har man inte läst samhällsbyggnad eller arkitektur själv (t.ex jag har aldrig gjort det) så är du mycket större expert i den område än jag "inte är" (du har ju läst inom det kunskapsområde i 2 år).
    Med det sagt, så vill jag hänvisa dig till att ta del av informationen på https://www.fragasyv.se/info/tema-for-gymnasiearbete samt https://www.fragasyv.se/fragor/gymnasiearbete-77?q=arkitektur där 9 förslag på temat för GA inom arkitektur ges.
    Du skriver också (i din fråga) följande: "Om jag skulle vilja skriva om att bygga hus inuti växthus vad skulle då min frågeställning kunna vara?" Och jag kan svara vad jag skulle i så fall ha för förslag för frågeställningarna (men glöm inte att du måste få både temat & frågeställningarna godkända av handledaren för GA):
    - Har någon förut byggt ett hus inuti ett växthus? - hitta något eller några exempel på det, t.ex ett färdigt sådant hus eller ritningar och förklaringar/beskrivningar om hur det skulle byggas och varför.
    - Skulle det bygget vara dyrare än att bygga ett vanligt hus av samma storlek? Hur mycket dyrare? Har en "vanlig familj" råd i så fall?
    - Vilka klimatförhållanden som passar bäst att bygga hus inuti växthus? Jämför: runt ekvator, nära Stockholm eller en annan plats i Sverige och vid Nordpolen t.ex? Eller jämför bygget av ett sådant hus i södra Skåne och i norra Norrland (inom Sverige).
    - Vad skulle vinster bestå av: miljöpåverkan (minskning av den)? spara pengar på uppvärmning av huset - hur mycket per kalenderår?
    Du kan också bygga en liten modell av ett sådant hus eller inkomma med ritningar och skisser.

    Studie- och yrkesvägledare