SYV

    Hej SYV

    Arbetar själv som SYV på högstadium och skulle behöva er hjälp i att tänka utanför boxen.
    Har samarbetat med några andra funktioner på skolan kring en hemmasittare i årskurs 9.
    Eleven har av olika anledningar inte gått till skolan länge men börjat smått träffa spec ped enskilt några dagar i veckan för jobb med skolarbete.

    Vid samtal med mig(SYV), VH och elev bestämdes att eleven skulle söka till gymnasiet.
    Känslan efter mötet var god, kändes som motivationen kom fram.
    Vi bestämde även att eleven ville försöka att kombinera studier med praktik. På så sätt komma ut från hemmet, och förhoppningsvis kunna återfå motivationen igen.
    Via samarbete med KAA lyckades vi hitta en bra och tillmötesgående praktikhandledare på ett Cafe. Har nu precis fått besked att elev inte tror sig klara av att vara på caféet imorgon.

    Eleven har svårt för att komma tidigt men det är då det finns jobb att göra. Avtalade arbetstider var 9 - 13. När inte eleven klarade av det så tyckte psykologen att det gick för snabbt fram. Det hade praktikplatsen svårt att ställa upp på, de behövde fasta tider annars fungerar det inte för praktikens del. Har full förståelse för detta.

    Frågan är - Vad gör vi nu för att fullfölja skolplikten och förbereda för gymnasiet???
    Då eleven har en tendens att tappa motivationen finns det något man kan göra för att "hålla eleven" på banan? 
    Några andra tips på vad man kan tänka på fram till terminsavslutningen? 


     


    Mvh


    Marcus

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Marco,

    en tuff situation du beskriver.

    Du har säkert redan pratat med andra personer som känner eleven/hemmasittaren - hans vårdnadshavare, andra familjemedlemmar; hans f d lärare; psykologen; skolläkaren; kurator på skolan. Jag tycker man bör "slänga ut" frågan till alla dem och förhoppningsvis kan någon komma med ett bra förslag.

    Det jag personligen tänker på direkt är att försöka hitta Andra praktikplatser där hen kanske kan komma senare, kanske t o m på eftermiddagar; eller på den nuvarande praktikplatsen - fråga om det skulle kunna gå att flytta fram tiden; om eleven ex. skulle "jobba" kl.10.30 - till 14.00 (börja senare och jobba en halvtimme kortare tid?). Skulle eleven kunnat få "lön" för "mödan" i form av en "timpeng", skulle det säkert vara ganska så motiverande att ta sig till praktikplatsen.
    *****
    Att skaffa sig Kunskaper kan man även genom självstudier, men det blir givetvis svårt om motivationen saknas. ... Du känner säkert till en bra matte-sida www.matteboken.se där alla mattekurser inom grund- och gymnasieskola finns upplagda.
    På tal om matte, så finns det i många städer Räknestugor som drivs av Mattecentrum - finns det en sådan räknestuga i er stad, skulle eleven kunna gå dit (det är på kvällstid/sen eftermiddag, ofta kl.17-19). Kika gärna på mattecentrum.se/raknestugor. I en Räknestuga kan eleven både få hjälp med matten men också själv hjälpa till - ex. hjälpa elever som går i åk6 eller 7 med vissa matteuppgifter; eller så kanske hen kan hjälpa till med annat än just "ren matte" (kanske ställa i ordning innan och efter eventet... se till att pennorna är vässade och kladd-papper finns; räkna hur många som kom varje gång - de för säkert statistik på sina besök...).
    *****
    Att börja hjälpa till och Göra Skillnad kan, förhoppnings, hjälpa! Ex. engagera sig i "Djurens rätt" eller någon annan hjälporganisation.
    *****
    Ännu en motiverande faktor kan vara att börja Jobba "på riktigt" och tjäna "en slant"; om det t.ex skulle gå att ordna deltidsjobb (ex. 2 timmar 2 ggr i veckan i en stor ICA-butik - bara för att ta ett exempel; eleven skulle kunna hjälpa till packa varor vid kassorna eller prismärka varor eller gå runt och "plocka" i butiken det som ligger på fel ställe - vilket ofta är fallet, att kunder ångrar sig och lägger varorna "vart som"... ). Om det skulle kunna bli ett "jobb" på så sätt att butiken betalar hälften och kommunen - andra halvan, till exempel - ... nu säger jag inte att det blir lätt att ordna det, men man kan ju försöka. 
    Elevens familj kanske har kontakter bland sina vänner - där eleven kanske kunde få deltidsjobb?

    *****
    Sammanfattning
    Det som är motiverande för de flesta människor är att antingen hjälpa andra - människor eller djur - (även om man inte tjänar några pengar) eller att tjäna pengar och bli stolt över att man har ett jobb. Om man både kan hjälpa andra och samtidigt kan tjäna pengar på det, brukar vara det som motiverar mest.

    Ett konkret förslag: om ni på ngt. sätt kunde ordna en ny sponsor till räknestugorna i er stad, och de fick på så sätt möjlighet att anställa - och eleven fick deltidsjobb där, kan det bli ganska så motiverande.

    Ett annat konkret förslag: börja nu motivera eleven att söka sommarjobb; det är inte för tidigt att i februari börja söka sommarjobb.

    • : Tack för utmärkt svar. Verkligen ett praktexempel på ett lösningsfokuserat förhållningsätt :)
    • : Många bra förslag och ideer. Nu är det inte många månader kvar av skolåret och snart dags för gymnasiet. Eftersom eleven inte har behörighet för program och motivationen är sviktande och fluktuerar kraftigt är vi oroliga att eleven i slutändan bestämmer sig för att inte alls gå gymnasiet.
    • Anna :

      Jag har personligen tidigare erfarenhet av att en elev som var "hemmasittare" blev rätt så pigg på att gå Yrkesintroduktion /Fordon/. Hen var intresserad av bilar, men hade inte behörighet att komma in på FT, Fordons- och transport. Studiebesök ordnades för eleven till Yrkesintro - men inte "direkt", utan "indirekt", i flera steg; först pratade eleven, förälder, SYV och en lärare på yrkesintro tillsammans på SYV-rummet; sedan fick eleven komma se lokaler där yrkesintro pågick Utanför skoltiden - läraren visade lokaler och berättade för eleven och SYV-en ... läraren visade också foto på elever som gick där och berättade att de hade roligt tillsammans; hade aktiviteter även utanför skoltid ibland. Sedan vågade eleven komma på besök en skoldag, när det var få elever på Yrkesintro på plats (andra åkte iväg på någon aktivitet då...) och till slut vågade eleven vara där en hel skoldag, äta lunch med dem och "umgås". Detta gjordes som en "process" under våren - och hen började där till hösten och det gick bra /i alla fall inte sämre än för andra, "vanliga" yrkesintro-elever/.

    • Anna :

      I "ditt fall" vet jag inte vilka yrken eleven kan vara intresserad av, men det går kanske att besöka de Olika yrkesintro som finns inom pendlingsavstånd för eleven. Och, förhoppningsvis, "fastnar" eleven för ngt.

    Läs alla kommentarer

    Frågor och svar taggade med 'utredare av grova brott' (6 st.)

    • Lo

      Kan man läsa sig till en juridik kandidat utan program?

      Hej! Jag har alltid drömt om att plugga juridik och undrar om det finns andra vägar till en kandidatexamen inom juridik (förutom programmet). Har tidigare hört att man med vissa utbildningar kan "plocka ihop"/ läsa ihop en examen med flera fristående...

      Milla : : Hej,jag förstår av din fråga att du skulle velat komma in på juristprogrammen men du har lägre meritvärde än det som brukar ge plats på juristprogrammet,... Läs hela svaret
    • Milla1331

      Vilken väg till brottsutredare?

      Hej! Jag har gått ut gymnasiet där jag läste naturvetenskapliga linjen. Jag vet vad jag vill bli men vet ej hur jag ska gå till väga då det står olika på olika sidor. Jag vill bli brottsutredare inom grova brott (helst mordutredare). Spelar det...

      Milla : : Hej!Det vi vet om yrket Mordutredare (utredare av grova brott) berättar vi i presentationen av yrket på framtid.se/yrke/mordutredare och det finns olika vägar in i det yrket; det bästa är,... Läs hela svaret
    • elev

      Vilken utbildning ska jag välja?

      Jag tror att jag skulle vilja arbeta som en mordutredare/utredare för grövre brott, men jag är inte säker. Detta på grund av att jag är intresserad av statsvetenskap med. Jag vet inte vilken jag ska välja och vart jag ska läsa. Jag behöver...

      Anna: : Hej Olivia,En förutsättning för att kunna bli ”Mordutredare/utredare av grova brott” är antingen genomgången utbildning på Polishögskolan eller... Läs hela svaret
    • Mariam

      Jag vill plugga till mordutredare?

      Hej, jag har tagit studenten och vill jobba som mordutredare, jag vill inte bli polis, och jag vill bli den som utreder brottet och analyserar. Så jag undrar hur jag ska ta mig t väga?

      Anna: : Hej Mariam,om du vill bli Mordutredare (utredare av grova brott) men ej vill eller kan läsa polisutbildningen, då föreslår jag att du läser Kriminologi. Det är inte helt uteslutet att på... Läs hela svaret
    • Elev

      Kan jag bli kriminolog?

      Hej. Jag vill bli kriminolog (utredare grova brott). Jag har läst att man kan läsa kriminolog III, för att kunna bli det. Men för att bli polis får man t.ex inte ha ADD. ADHD. DIBETES TYP 1 OSV. Jag har ADD, kan jag då bli kriminolog för grova brott? Eller är det samma sak där? Vill så gärna...

      Anna: : Hej!du nämner ADD i din fråga och troligtvis kan du inte bli polis med den diagnosen du har. Du skriver om att du vill bli utredare av grova brott. Du fick redan bra/rätt svar från Julia SYV. Men jag vill komma... Läs hela svaret
    • Hannah

      Hur blir jag en morddetektiv?

      Jag undrar vad jag behöver för grunder för att bli en morddetektiv, jag har velat bli en morddetektiv väldigt länge. Jag vill börja plugga kriminologi i Örebro så jag undrar om jag behöver plugga kriminologi eller inte för att kunna bli en...

      Anna: : Hej Hannah,kika gärna på framtid.se/yrke/mordutredarePolisutbildningen är en "bra väg" att gå - för det finns en viss chans att efter några år som polis, få intern... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga