Lina

    Hej! Nu läser jag min sista termin på personalvetarprogrammet med inriktning sociologi. Terminen består av en kurs som i sin tur består av 2 delkurser och ett projektarbete inom HR (15hp). Jag är klar med delkurserna och har fått mina poäng. Jag har problem med mitt projektarbete och är osäker på om jag kan slutföra projektarbetet då det finns ganska många hinder. Jag funderar på att hoppa av utbildningen och komplettera på något annat sätt för att få mitt examensbevis. Jag vet att man kan utforma sin egen examen genom att kombinera olika fristående kurser. Eftersom jag nästan är klar med hela utbildningen och endast saknar 15 hp (om jag hoppar av) kan jag läsa någon annan kurs inom HR istället för att genomföra projektarbetet (alltså komplettera på så vis) så att jag kan få mitt examensbevis utfärdat? Vad händer med de poäng som jag fått för delkurserna om jag hoppar av programmet nu? Eftersom delkurserna ingår i en kurs, kan de räknas som fristående då om jag hoppar av nu eller måste jag läsa andra kurser istället för dem? Jag förstår att jag inte fullföljt programmets obligatoriska del i fall jag väljer att hoppa av utbildningen men för mig är det inte viktigt att programmets namn ska skrivas ut i examensbeviset.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Lina,

    din fråga är av den karaktären att en allmän studievägledre inte kan svara. Du måste få svar från studievägledare på din institution eller på den institutionen där du vill ta ut examen.
    Det vi tidigare fått svar från några lärosäten var att i en kandidatexamen kan endast hela kurser tas in, ej delkurser eller oavslutade kurser. Om det gäller fortfarande och om det gäller på samtliga lärosäten och institutioner, kan vi här på FRåGA SYV desvärre inte svara på, då vi ej utfärdar några examina.
    Lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare