Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    du får gärna kika på många yrken på www.framtid.se och hitta det yrke som du är intresserad av. Jag är osäker på vad "barnterapeut" skulle vara för yrke; är det Barnpsykolog kanske? Se i så fall information om yrket Psykolog. Examen från psykologprogrammet krävs för att kunna få ut legitimation från socialstyrelsen. Det meritvärde du uppger i din fråga brukar inte räcka för att kunna få plats på psykologprogrammet. Gör högskoleprovet för att prövas även i HP-urvalet.
    Du kan också kika på yrken som SamtalsterapeutFamiljehemssekreterare, Familjebehandlare, Familjehemsförälder, Familjerättssekreterare.

    Studie- och yrkesvägledare
    • JB : Hej, tack för svaret! Jag vill bli en sådan terapeut som jobbar med barn och ger antingen Kognitiv beteendeterapi eller psykodynamisk terapi. Jag vet inte riktigt namnet på yrken men jag tror att de jobbar med olika sätt t.ex. konstverk, musik, lek osv. Är det behandlingspedagog som jobbar på detta sättet?
    • Milla :

      Du kan fråga de som jobbar på det sättet som du vill jobba på vad deras yrke är. Du kan också titta på framtid.se/yrke/behandlingspedagog Till skillnad från psykolog och psykoterapeut är yrket Behandlingspedagog icke-reglerat; arbetsgivare bestämmer med vilken utbildning de anställer (detta för att det ej finns ngn legitimation att söka). Behandlingspedagoger kan använda olika metoder och "verktyg". Utbildningarna finns både inom högskola-universitet och inom yrkeshögskola samt hos privata utbildningsanordnare. Du kan söka utbildning inom olika skolformer samtidigt och se var du kommer in.

    • JB : Okej, tack så mycket för förklaringen!
    • Milla : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp!
    Läs alla kommentarer