Nédia

    Har gjort post-doktorandarbete/forskning. Min bakgrund är inom djurvetenskap, genetik, aquaculture och bioteknik. Men för att få jobb behövs lite mer praktiska kunskaper. Det som jag tror passar närmast kan vara laboratoriearbete, som jag trivs med och behärskar. För svenska förhållanded vill jag veta, vilka kompletteringar som jag måste göra.

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej!

    Vilka kompletteringar som behövs vet endast den arbetsgivare som du vill få in en fot hos. Bästa sättet är att maila aktuella arbetsgivare och fråga vad de vill att man ska ha för specifika erfarenheter.

    Generellt får man praktiska erfarenheter är att exempelvis gå en kurs med mycket laborativa moment. Dock har pandemin ställt till det lite och de flesta praktiska moment i kurserna är nu omgjorda eller borttagna då man inte har möjlighet att vara på Campus i samma utsträckning. Ett annat alternativ är därför att gå en praktikkurs. Det finns på de flesta stora universitet och då gör man en mindre del inom ett forskningsprojekt med rapport alternativt gör det externt på en arbetsplats med en intern och en extern handläggare. Praktikkurser på Göteborgs Universitet heter:
    BIO331 (Verksamhetsförlagt arbete i biologi) https://www.gu.se/studera/hitta-utbildning/verksamhetsforlagt-projekt-i-biologi-bio331) och
    BIO335 (Verksamhetsförlagt arbete i molekylärbiologi) https://www.gu.se/studera/hitta-utbildning/verksamhetsforlagt-projekt-i-molekylarbiologi-bio335

    Dessa kurser, se länkarna ovan, får man då söka under ansökningsperioderna på www.antagning.se Nästa ansökningsperiod är 16 mars-15 april 2021 för kursstarter under höstterminen 2021. Viktigt är att du uppfyller förkunskapskraven för att kunna bli antagen. Dessa står på kurshemsidorna (se länkar ovan). Innan kursstart måste du själv hitta ett projekt, en handledare och göra en projektplan som ska godkännas av kursansvarig för att kunna bli registrerad.