Olga
    Hej. Min dotter har nyligen börjat på Estetlinje. Hon har läst modersmålet (ryska) i grundskolan och fått A. Nu på gymnasiet kan hon välja modersmål bara som individuella val utan att få meritpoäng. Vad vi har förstått kan hon läsa ryska istället för moderna språk och få då extra meritpoäng. Men ryska finns inte som valmöjlighet på hennes skola. Då fick vi höra att hon skulle kunna tentera av ryska enligt moderna språk läroplanen och få både betyg och meritpoäng på det sättet. Hur gör vi för att ordna det? Var? Vilken lärare är behörig att bedöma ? Hur är det bästa strategiska lösningen på det?
    Med vänlig hälsning,
    Olga

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Olga!
    Det är kurserna Moderna språk 3 och 4 som ger Meritpoäng. Mer info finns på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    När ni (du och din dotter) pratar med Prövningsenheten, med komvux eller med andra gymnasieskolor - bör ni (för att undvika missförstånd) fråga efter
    Moderna språk (ryska) 3
    och
    Moderna språk (ryska) 4 kurser.

    Du skriver inte i vilken del av landet ni bor.
    Prövningar är olika organiserade i olika kommuner.
    Läs om Prövningar på http://www.fragasyv.se/info/provning
    Det blir inte för sent att göra prövning även efter avslutat utbildning på gymnasiet. Skillnaden blir då att i fall betyg (som din dotter får genom prövningar) "hamnar" utanför Examensbeviset - prövas hennes ansökan till högskola i BII (kompletteringsgruppen) och inte i BIex eller BI (icke-kompletteringsgrupper) och det är OFTA högre betyg som krävs i kompletteringsgruppen.
    Men även om din dotter gör Prövningar UNDER SIN GYMNASIETID men på en annan skola eller på komvux eller på Prövningsenheten, så kan betygen ändå "hamna" utanför hennes Examensbevis. Din dotters skola är ej skyldig att ta med kurserna som ej är lästa eller prövade på skolan där hon är inskriven, in i Examensbeviset. Det får bli Rektorsbeslut (rektor på programmet på skolan där din dotter går).
    SYV på din dotters skola kan ge info om det finns policy på skolan ang. "externa prövningar" dvs prövningar som inte görs på skolan "internt".
    Om jag förstår dig rätt, så fins möjlighet att på din dotters skola läsa Modersmål (ryska) - inom individuellt val, stämmer det? Ni kan i så fall prata med den läraren och fråga om hen är behörig att sätta betyg i Moderna språk (ryska) och om inte, om hen känner till andra lärare som är det.

    En annan lösning skulle kunna vara att försöka byta skola till en annan skola där möjlighet att läsa Moderna språk (ryska) 3 och 4 finns (som har en behörig lärare och där kurserna "går" på gymnasiet).

    Om du återkommer med info om var i landet ni bor, kan jag kanske ge dig ett bättre svar.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Personen som är folkbokförd i följande kommuner:
    Botkyrka
    - Danderyd
    - Huddinge
    - Nacka
    - Nykvarn
    - Salem
    - Sollentuna
    - Solna
    - Södertälje
    - Täby
    - Vaxholm
    bör vända sig till http://www.folkuniversitetet.se/Skolor/Komvux/Stockholm/Vux-STHLM/provningar/

    Du som bor i Stockholm stad ska göra dina prövningar på Åsö vuxengymnasium, http://www.asovux.se/index.php?option=com_content&view=article&id=55&Itemid=58

    Du som bor i en annan kommun än de ovan, kontaktar din hemkommun för att göra en prövning.

    Så, det spelar ganska stor roll, i vilken kommun man är folkbokförd.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    Milla SYV
    Glömde att påpeka att man kan uppnå max i Meritpoäng även utan betyg i Moderna språk, - genom Engelska 7 och "högre kurser i matematik".
    • : Hej igen!
    • : Hej igen ! Tack för det snabba svaret. Vi bor i Stockholms län. Dottern går på en friskola i Täby . Och nej, det är inte ett alternativ att byta skolan. Ska vi under tiden vi letar efter möjligheten att tentera av ändå välja modersmålet ?
    • Milla : Jag tycker det är en bra idé att läsa Modersmål (ryska) - eftersom bättre kunskaper i språket kommer att ge högre betyg på Prövningen. Jag ska nu se vad jag hittar om prövningar i Stockholms län. Kan vara viktigt att vete i EXAKT VILKEN KOMMUN din dotter är folkbokförd. Det kan göra skillnad på vart man vänder sig för att göra prövning.
    • Milla : Jag skriver ett utökat svar till dig nu.
    • : Hon är folkbokförd i danderyd och skolan är i Täby
    • : Engelska 7 och matte 2 har hon redan valt
    • Milla : Eng 7 ger 1.0 i Merit och då återstår det 1,5 (för att 2,5 är max antal). Om din dotter söker till högskoleutbildning där inga särskilda krav på MATEMATIK ställs, då får hon 0.5 i Merit för Matte 2. Om hon läser även Matte 3 och 4, får hon full merit genom eng och matte. En annan väg: att läsa matte 3 (men ej 4) och göra prövning i Moderna språk 3 (men ej i 4) - då blir det också max i Meritpoäng.
    Läs alla kommentarer