Karin
    Hej!
    Vår dotter som just nu går i 8:an har under året gjort prövning för slutbetyget i engelska för 9:an och fått ett A. Vi har bott utomlands hela hennes skolgång fram tills ht 2020 och där har engelska varit hennes skolspråk. Nu kommer hon studera engelska 5/6 under lektionerna under resten av året i 8:an och i 9:an. Vi funderar hur hon bäst kan "nyttja" sina goda engelskakunskap. Min tankte är att hon fortsätter att göra prövningar för engelska 5 & 6 under nästa skolår. Om hon lyckas med önskat betyg på dessa prövningar antar jag att hon inte behöver läsa dessa kurser när hon sedan väl är i gymnasiet? Jag antar också att hon måste göra prövning för både eng 5 & eng 6 separat för att får betyg i båda? Hur kan detta sedan hjälpa henne att få bättre meritvärde i gymnasiebetygen? Kan hon läsa andra kurser och få in fler ämnen till sitt slutbetygs meritvärde? Jag har läst att man kan ha 17 betyg i meritvärdet kontra 16 normalt. Kan hon tack vare att göra prövning i eng lägga till något ämne och får ett 17:e betyg? Jag är ju 70-talist och kan inte det nya meritsystemet så bra. Hoppas på bra tips och svar på frågorna.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Karin,
    vid ansökan till Gymnasiet gäller det att (precis som du skriver) normalt sett är det 16 bästa/högsta betyg men om eleven har godkänt betyg i Moderna språk som eleven läste som Språkval i grundskolan, så kan eleven ha det betyget som 17-de. Mer information finns på gymnasieguiden.se/informeras/raekna-ut-ditt-meritvaerde

    En annan fråga blir - hur man får högre meritvärde som gäller vid ansökan till högskola-universitet?
    Engelska 7 som är högsta kurs i engelska inom gymnasiet ger (godkänt betyg men helst högre, helst A) + 1.0 meritpoäng.
    Max antal meritpoäng vid ansökan till svenska högskole-universitetsutbildningar är 2,5. De övriga 1,5 (resterande) meritpoängen kan man få genom moderna språk3 och 4 och/eller genom högre mattekurser. Mer information finns på gymnasieguiden.se/informeras/merit

    Vad bör eleven läsa på gymnasiet om eleven är mycket bra på engelska?
    Frågan är om eleven vill ha engelska som undervisningsspråk och i så fall är det IB-programmet eller hitta ett vanligt svenskt program men som ger undervisning på engelska (finns några få sådana mest i storstäder, oftast i Stockholms område). Utbud kan förändras och det är ännu för tidigt att bestämma sig om gymnasieval om eleven ska börja på gymnasiet hösten 2022. Men du/ni får gärna kika på info om IB och på det gymnasieutbudet som vi känner till idag - gymnasieguiden.se/gymnasium

    Information om spetsutbildningar på gymnasienivå vad gäller språk, bl.a engelska - se spetsutbildningar.se/språk

    Studie- och yrkesvägledare