Jwan
    Hejsan!
    Jag tog studenten förra året och har nu under våren börjat med att göra prövningarna i olika ämnen till att höja mina betyg. Jag redan har ett meritpoäng från gymnasiet (engelska7) men nu vill jag läsa spanska 3 och 4 för att få 1,5 meritpoäng. Jag ringde syv i min kommun och de sa att man inte fick söka till spanska 3 eller 4 kurs eftersom man får inte läsa spanska 3 eller 4 kurs!! Stämmer detta?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Jwan!
    Du skriver "Jag ringde syv i min kommun och de sa att man inte fick söka till spanska 3 eller 4 kurs eftersom man får inte läsa spanska 3 eller 4 kurs!! Stämmer detta?" - Mitt svar: om din kommun, där du är folkbokförd, inte i sitt utbildningsutbud har kurserna Spanska 3 och4, då stämmer det att du inte kan söka, för att de kurser erbjuds i så fall inte. Men om kurserna finns i utbildningsutbudet, får alla som vill göra Ansökan. Det blir då nästa fråga om du blir Antagen eller inte. För att bli antagen på en komvux-kurs måste man bland annat ha tillräckliga förkunskaper, alltså i detta fallet godkänt betyg i Spanska 2 (eller motsvarande kunskaper). Om du inte har godkänt betyg i Spanska 2 men anser att du har tillräckliga kunskaper för att du skulle kunnat få godkänt betyg, fråga om du kan göra nivåbedömning och utifrån det resultatet bli placerad på rätt nivå i spanska.
    I fall du tidigare ej läst spanska och inte kan spanska, då börjar du med Spanska 1, läser sedan Spanska 2 och efter det Spanska 3.
    Om du har eller kan skaffa dig kunskaper som skulle räcka för att få godkänt betyg i Spanska 3, kan du i så fall försöka hitta var du kan anmäla dig till en Prövning. Du kan söka möjlighet att göra prövningar i hela Sverige (behöver inte vara i samma kommun där du bor eller är folkbokförd i).

    • Jwan : Hej!
    • Jwan : Tack för svaret!
    • Jwan : Jag skrev fel tidigare om att man inte kunde söka till kursen. Jo man kan söka men syv sa att det är garanterat att man blir inte antagen eftersom att kursen man söker till ska vara en behörighet till utbildningen som man vill läsa. Det är så man blir antagen till kursen, stämmer det?
    • Jwan : Glömde säga att jag redan har godkänt i spanska 1 och 2 och vill läsa 3 och 4 för meritpoäng. Men enligt syv i min kommun så får jag inte läsa kursen bara för att spanska 3 och 4 är inte en behörighet till utbildningen som jag vill läsa (socionom)
    • Jwan : Gäller detta i alla kommuner?
    • Anna : Ingen kan förbjuda dig lägga in en Ansökan. Spanska 3 krävs för särskild behörighet till ett antal högskoleutbildningar, t.ex internationella program och om man vill bli lärare i spanska. --- Komvux har begränsad budget och de som vill läsa endast för att höja sitt meritvärde (de som redan är behöriga) prioriteras lågt och sällan räcker pengarna även till dem, men man kan ibland ha tur och pengarna räcker. Därför kan du göra ansökan och hålla tummarna men förberedd dig också på att du får svar PLATSBRIST från komvux, men då kan du söka till nästa antagningsomgång, och till nästa, och till nästa... någon gång kanske räcker pengarna även för att köpa plats för dig.
    Läs alla kommentarer