SYV-besökare
    Hej,
    jag fick "uppdrag" från min rektor att "föra in syv-perspektiv" in i undervisning i alla ämnen, men hen säger inte hur jag ska göra det. Hen tycker att det är mitt ansvar som SYV och att jag ska veta hur man gör då hen tycker det är min kompetens... eller dennes "avsaknad" i så fall. :)
    Vad tycker ni? Vad ska jag göra? Några konkreta råd?
    En trött och förvirrad SYV :(

    2 Svar

    Daniel SYV

    Hej, kollegan!
    att syv-perspektivet ska finnas och "genomsyra" undervisningen - det håller jag med om. Dock är det inte helt klart hur det ska gå till - rent praktiskt.
    Sedan finns det också (eller tyvärr Kan finnas) viss motstånd från lärarna ibland t.ex pga de tycker de gör redan tillräckligt mycket och orkar inte med ännu en sak att tänka på.

    Det är olika situationer på olika skolor - av olika anledningar: lärarbrist; rektorer kanske byts ut ofta; eleverna kan ha diverse olika förutsättningar, allt från "på gränsen till särskola med en IQ poäng för mycket för att få gå i särskola" Till Särbegåbade/jätteduktiga och snabba elever som alla går i samma klass! 

    Konkreta tips:
    - försök vara med på alla lärarsammankomster och bara genom att du visar upp dig och kanske förhoppningsvis blir tillfrågad om ngt., så påminner du lärarna om att SYV finns och att studie- och yrkesvägledningen är viktigt att tänka på även om man är lärare;

    - försök vara med på alla föräldramöten på din skola; samma sak här - genom att visa upp dig påminner du om att SYV finns! :) på föräldramöten i åk7 kan man börja prata om den obligatoriska PRAO-n, kika gärna på info på https://www.framtid.se/reportage/obligatorisk-prao-fran-ht18
    på föräldramötena i lägre årskurser kan man som SYV exempelvis berätta om någon SYV-nyhet, ex. om du sätter upp en SYV-anslagstavla och byter ut VECKANS YRKE - varje vecka på den tavlan; - det går snabbt att skriva ut från - https://www.framtid.se/yrken/veckansyrke och man kan sätta upp för flera veckor framåt - så att alla: elever och lärare samt annan skolpersonal ser att du bryr dig och att det "händer någonting på syv-fronten"; nästa veckans yrke är - Matematiker, se varför just det yrket på https://www.framtid.se/yrke/veckansyrkev11ar2018

    - gör ngt. roligt med skolpersonal, ex. tips-promenad om yrken; 

    - i samband med terminsstart och terminsslut kan man kanske göra någon SYV-aktivitet i de enskilda klasserna eller för hela skolan, t.ex en Frågetävling om olika saker som har med studie- och yrkesvägledningen att göra;

    - påminn lärare och övrig skolpersona om att du finns! - och att de alltid är välkomna att fråga dig om hur de kan "implementera syv i sin undervisning"; du kan gott säga att du inte "sitter på alla svar" men att ni kan diskutera och komma fram till någonting tillsammans, att ni "sitter i samma båt" och har samma mål: nämligen att det ska bli "folk" av eleverna! :)

    - be rektor att "vika" minst fem min - åt SYV-info på varje skol-personal-sammankomst där du kan säga någonting om vad som händer på "syv-fronten", ex. någon nyhet om att >>> från HT19 införs det Högskolebehörighet på yrkesprogrammen på gymnasiet; om det inte finns någon syv-nyhet att berätta om kan du på dina fem min "i ramp-ljuset" be om idéer och förslag från lärarna om hur ni tillsammans ska leva upp till att SYV är hela skolans ansvar.

    - se om det på andra skolor (kanske börja med de skolorna som ligger närmast din skola) finns goda exempel hur lärare och SYV samarbetar och "ta efter" samt dela med dig av det du har lyckats "uppfinna".

    - prata med rektor och med samhällskunskapslärare om att införa (kanske på frivillig basis ... på prov) - Arbetsmarknadskunskap som en del av undervisningen inom Samhällskunskap, då du kan "ta över" och undervisa i en kvart på var femte lektion t.ex - i Arbetsmarknadskunskap och så inkluderar läraren några frågor in i sina prov ang. det som du har undervisat i på dina "kvart"-lektioner. 

    Det finns väldigt mycket man kan göra även om man är ensam SYV och utan någon stöd/hjälp från andra men så ska det inte vara: om syv ska bli hela skolans ansvar, bör all skolpersonal hjälpa till, ex. kan rektor "beordra" att skolsköterskan, skolmatsalspersonal, vaktmästaren, skolbibliotekarien - går in i klasserna och berättar om sina yrken, om vilken utbildning de gick och om vilka arbetsuppgifter de gör som kanske inte syns för eleverna;

    Att du fick "uppdrag" från Rektorn är bra för att det påvisar att hen är intresserad men du behöver rektorns "dagliga stöd" också. Det kan du gott svara till din rektor - att hen bör kontinuerligt och på olika sätt påpeka till all skolpersonal att SYV är hela skolans ansvar! 

    Försök involvera föräldrarna ex. fråga på föräldramötena vilka föräldrar kan och vill komma till skolan och berätta om sina yrken och/eller sina tidigare utbildningar (från gymnasiet och uppåt); och samtidigt kan du fråga om vilka föräldrar kan "fixa" PRAO-platserna på sina arbetsplatser (och inte bara åt sina egna barn, även åt andra elever).

    Om PRAO-anskaffning, inslag av Arbetsmarknadskunskap, tips-promenader och frågetävlingar om yrken och vägledningssamtal "hänger i luften" hela-hela tiden... om och om igen - som "favorit i repris" och både du och rektor outtröttligt "tjatar" om att SYV är hela skolans ansvar... :)... kan man i så fall förvänta sig att det blir en förändring, i alla fall på sikt!

    Lycka till!
    D:
    P.S: alla intresserade får höra av sig med kommentarer, tips och synpunkter! :)

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan, vilken bra fråga du ställer! En jätteviktig och aktuell fråga men som också är svår att svara på!
    Jag håller med Daniel, det han svarar. 
    Men jag vill också lägga till att man kan också kanske "skoja till det" lite... inte bara ta det på "blodigt allvar". 

    Ex. kika på https://www.framtid.se/bloggar/fika-bor-man - om man gör en "föreläsning" för eleverna om Fikans betydelse på den svenska arbetsmarknaden, t.ex? eller ngt. annat halvt-allvarligt som förenar "arbetsplatskunskap" med ngt. skoj, ngt. lättsamt som eleverna lättare kan ta till sig? 

    Jag tycker också att man som syv kan vinna mycket på att ärligt säga till lärarna och annan skolpersonal att "jag behöver er hjälp, era ideer och ert stöd". Att "ensam är stark" gäller inte alltid. 


    Sätt upp "digitala idélådor" - där alla kan lämna idéer och förslag om hur SYV kan bli Hela Skolans Ansvar. Uppmana elever, föräldrar, övrig skolpersonal och kanske t o m fd elever som gick vidare till högre utbildning - att bidra med idéer.

    Vänliga hälsningar och LYCKA TILL
    Julia syv

    Frågor och svar taggade med 'urvalsgrupp' (178 st.)

    • Teknisten

      Räknas extra merit med i BII?

      Hej! Jag har läst färdigt teknikprogrammet och vill söka till sjuksköterska programmet men jag saknar naturkunskap 2 för att vara behörig. Mitt BI är 18, inkluderat med mina 2,5 extra merit. Spanska 4 är lagd som utökad. Min fråga är om jag behåller mina 2,5 extra meriter, och om jag sänks i...

      Milla : : Hej!Svar på din fråga beror på hur högt betyg du får i Naturkunskap 2 eller i Biologi 1 för att betyget i den kursen kommer räknas in i ditt snitt/jämförelsetal. Meritpoängen... Läs hela svaret
    • Tstar

      Urvalsgrupp I & II?

      Hej! Jag läste ekonomiprogrammet i gymnasiet. Jag gick ut med utökat program (2700). Nu går jag tekniskt basår på KTH. Jag skulle vilja ha så goda chanser att komma in till hösten som möjligt & undrar därav hur det funkar med dessa...

      Milla : : Hej,du kan inte prövas i BI, oavsett om du höjer - genom prövningar eller på andra sätt - ditt meritvärde från gymnasiet. Förklaring: på de betygen som finns i ditt examensbevis från... Läs hela svaret
    • Liss82

      Antagning till universitet?

      Hej! När man söker till universitet och har gjort högskoleprovet, kan man komma in med ett bra högskoleprovresultat men inte så bra merit? Jag har just nu tillräckligt högt resultat på högskoleprov för att komma in på programmet jag...

      Milla : : Hej, jo, man kan komma in på en högskole-universitetsutbildning i HP-urvalsgruppen även om man har lågt meritvärde (för lågt för att vinna i konkurrensen i betygsurvalet). Antagning... Läs hela svaret
    • Wilma1414

      Hur fungerar b1 och b2 vid ansökan till olika universitet?

      Hej! ☺️ Jag har en fråga kring ansökan till universitet gällande b1 och b2 grupperna! Jag vill söka Politices Kandidatprogram i Uppsala hösten 2024. Varav jag nu läser till Matte3b för behörighet. Därav söker jag endast i b2 gruppen, samt ska...

      Milla : : Hej,om du inte behövde komplettera för behörighet, prövas du i BI, direktgruppen (med meritvärde uträknat på betygen i ditt examensbevis från gymnasiet eller... Läs hela svaret
    • Mano

      använda gymnasiebetyg istället för prövningsbetygen?

      Under gymnasiet fick jag C i både Biologi 1 och Biologi 2, men när jag sedan gjorde prövning på Komvux för båda ämnena fick jag ett resultat som var lägre än C. Kan jag använda mina gymnasiebetyg där jag har C istället för...

      Milla : : Hej,om man har flera olika betyg i samma kurs, så gäller det högre betyget. I vilka urvalsgrupper man prövas vid ansökan till svenska högskoleutbildningar är det Antagning.se som bestämmer. 
    • Viktor

      Vilken urvalsgrupp tillhör jag?

      Jag gick aldrig i gymnasiet men läser upp hela gymnasiet via komvux och läser det samhällsvetenskapliga programmet. Jag har börjat kolla på universitet och hur ansökandet fungerar. Min fråga är: Vilken urvalsgrupp tillhör jag då jag har läst alla gymnasiala kurser på komvux? Jag ser...

      Milla : : Hej! Om du inom ditt komvuxexamen kommer ha alla kurser som krävs för behörighet då kommer du vid ansökan till universitet prövas i direktgruppen, BI.
    • Emma-Maria

      Hamnar jag i BII om jag tar ett test för behörighet i Engelska 6?

      Hej! Jag är norska och pluggar nu "realfag" på gymnasiet i Norge (motsvarar naturvetenskap) och siktar på att ansöka till läkarprogrammet i Sverige. I Norge är ämnet som motsvarar engelska 6 på programmet som motsvarar hum. Jag kommer...

      Milla : : Hej!Ställ din fråga till Info Norden: här är snabblänk till deras webbplats: norden.org/sv/info-norden/hogre-utbildning-i-sverige Du kan också... Läs hela svaret
    • Elev

      Första och andra urval?

      Om jag tackar ja till mitt andra urval finns det fortfarande chans att jag kommer in på mitt första som urval eller ska jag avstå från att tacka ja? Alltså om jag tackar ja till mitt andra andrahandsval kommer min reservplats från första valet att...

      Milla : : Hej,jag gissar på att din fråga gäller ansökan till svenska högskole-universitetsutbildningar. Om det stämmer, då råder jag dig läsa information... Läs hela svaret
    • Gh.

      Vilken urvalsgrupp tillhör jag ?

      Hej! Jag fick ett godkänt resultat på det grundläggande behörighetsprovet. Jag har också godkända betyg från komvux på gymnasienivå i: Matematik 1c, 2c och 3c Engelska 5, 6 och 7 Naturkunskap 1b Svenska 1, 2 och 3 Information och kommunikation 1 Programmering 1 och 2 Kemi 1 Fysik...

      Milla : : Hej!om du inte har fullständig gymnasial utbildning och är behörig endast på resultatet av det behörighetsgivande provet, då prövas du endast i HP-urvalet (resultat från... Läs hela svaret
    • Fabian

      Behörighet och urvalsgrupper?

      Hej jag läste samhälle under gymnasiet och valde till att läsa matematik 3b. Tyvärr så fick jag inte godkänt i kursen och behövde läsa upp den på komvux. Jag antar alltså då att jag bara kommer in i BII gruppen när jag söker...

      Anna: : Hej Fabian,om du söker till högskoleutbildning som för särskild behörighet kräver matematik 3, då prövas du endast i BII. Men om du söker till utbildning som kräver lägre... Läs hela svaret
    • Elias

      Vad kan jag göra för att höja meriten under en termin?

      Hej, Jag vill söka ett program men den hade 17.83 i merit förra höstterminen och 1.15 högskoleprov. Min merit ligger på 14, verkar nästan omöjligt att komma in. Jag tänker göra högskoleprovet, men vet inte jag kommer då kunna konkurrera med andra sökande men denna merit, kommer det...

      Anna: : Hejsan,du kan definitivt både göra högskoleprovet och samtidigt försöka höja ditt meritvärde. Med resultat från högskoleprovet kommer du prövas i... Läs hela svaret
    • kozzi

      Urval 1 och 2, reserv?

      Hej, jag undrar vad det är som bestämmer hur många som kommer in på urval 1, det verkar variera från år till år väldigt mycket? Vad händer om man är på en reservplats och någon annan har samma resultat, exempelvis att man...

      Anna: : Hej Kozzi, du får bäst svar på frågorna du ställer nu av Antagning.se som administrerar antagning till svenska högskole- ochUniversitetsutbildningar. FRåGA SYV jobbar inte med antagning till... Läs hela svaret
    • Elev

      Högskoleprovet?

      Hej, är det inte ett krav på att alla universitet ska ta emot hp ansökande. När jag söker upp antagningspoänger i antagning.se finns det många universitet som inte tar emot sökande med högskoleprov. Varför är det så? Jag undrar...

      Liselotte: : Hejsan,på Jönköpings universitets hemsida/webbplats (just där de berättar om den utbildningen som du nämner i din fråga) läser man bland annat följande: "65 procent av platserna... Läs hela svaret
    • Lina

      Har läst till kurser men ångrar mitt program till ett jag är behörig?

      Hej! Om jag bestämmer mig efter gymnasiet att läsa till kurser för att bli behörig till tandläkarprogrammet och redan läst kurserna på komvux men sedan ångrar mig och söker in till något jag redan är behörig till med Gymnasie...

      Anna: : Hej Lina,kurser som du läser efter det att du fick ditt examensbevis från gymnasiet (betyg i de kurserna) kommer räknas in i ditt meritvärde endast om kurser... Läs hela svaret
    • Elev

      Vilket grupp man hamnar?

      I vilket grupp man hamnar ( B1 eller B2) om man har gjort prövning under gymnasiem , inte efter?

      Mikael: : Hej, om prövning gjordes och betyg sattes senast samma datum som examensbevis blev utfärdat då är det inte en komplettering och du bör prövas i BI, direktgruppen.

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga