SYV-besökare
    Hej,
    jag fick "uppdrag" från min rektor att "föra in syv-perspektiv" in i undervisning i alla ämnen, men hen säger inte hur jag ska göra det. Hen tycker att det är mitt ansvar som SYV och att jag ska veta hur man gör då hen tycker det är min kompetens... eller dennes "avsaknad" i så fall. :)
    Vad tycker ni? Vad ska jag göra? Några konkreta råd?
    En trött och förvirrad SYV :(

    2 Svar

    Daniel SYV

    Hej, kollegan!
    att syv-perspektivet ska finnas och "genomsyra" undervisningen - det håller jag med om. Dock är det inte helt klart hur det ska gå till - rent praktiskt.
    Sedan finns det också (eller tyvärr Kan finnas) viss motstånd från lärarna ibland t.ex pga de tycker de gör redan tillräckligt mycket och orkar inte med ännu en sak att tänka på.

    Det är olika situationer på olika skolor - av olika anledningar: lärarbrist; rektorer kanske byts ut ofta; eleverna kan ha diverse olika förutsättningar, allt från "på gränsen till särskola med en IQ poäng för mycket för att få gå i särskola" Till Särbegåbade/jätteduktiga och snabba elever som alla går i samma klass! 

    Konkreta tips:
    - försök vara med på alla lärarsammankomster och bara genom att du visar upp dig och kanske förhoppningsvis blir tillfrågad om ngt., så påminner du lärarna om att SYV finns och att studie- och yrkesvägledningen är viktigt att tänka på även om man är lärare;

    - försök vara med på alla föräldramöten på din skola; samma sak här - genom att visa upp dig påminner du om att SYV finns! :) på föräldramöten i åk7 kan man börja prata om den obligatoriska PRAO-n, kika gärna på info på https://www.framtid.se/reportage/obligatorisk-prao-fran-ht18
    på föräldramötena i lägre årskurser kan man som SYV exempelvis berätta om någon SYV-nyhet, ex. om du sätter upp en SYV-anslagstavla och byter ut VECKANS YRKE - varje vecka på den tavlan; - det går snabbt att skriva ut från - https://www.framtid.se/yrken/veckansyrke och man kan sätta upp för flera veckor framåt - så att alla: elever och lärare samt annan skolpersonal ser att du bryr dig och att det "händer någonting på syv-fronten"; nästa veckans yrke är - Matematiker, se varför just det yrket på https://www.framtid.se/yrke/veckansyrkev11ar2018

    - gör ngt. roligt med skolpersonal, ex. tips-promenad om yrken; 

    - i samband med terminsstart och terminsslut kan man kanske göra någon SYV-aktivitet i de enskilda klasserna eller för hela skolan, t.ex en Frågetävling om olika saker som har med studie- och yrkesvägledningen att göra;

    - påminn lärare och övrig skolpersona om att du finns! - och att de alltid är välkomna att fråga dig om hur de kan "implementera syv i sin undervisning"; du kan gott säga att du inte "sitter på alla svar" men att ni kan diskutera och komma fram till någonting tillsammans, att ni "sitter i samma båt" och har samma mål: nämligen att det ska bli "folk" av eleverna! :)

    - be rektor att "vika" minst fem min - åt SYV-info på varje skol-personal-sammankomst där du kan säga någonting om vad som händer på "syv-fronten", ex. någon nyhet om att >>> från HT19 införs det Högskolebehörighet på yrkesprogrammen på gymnasiet; om det inte finns någon syv-nyhet att berätta om kan du på dina fem min "i ramp-ljuset" be om idéer och förslag från lärarna om hur ni tillsammans ska leva upp till att SYV är hela skolans ansvar.

    - se om det på andra skolor (kanske börja med de skolorna som ligger närmast din skola) finns goda exempel hur lärare och SYV samarbetar och "ta efter" samt dela med dig av det du har lyckats "uppfinna".

    - prata med rektor och med samhällskunskapslärare om att införa (kanske på frivillig basis ... på prov) - Arbetsmarknadskunskap som en del av undervisningen inom Samhällskunskap, då du kan "ta över" och undervisa i en kvart på var femte lektion t.ex - i Arbetsmarknadskunskap och så inkluderar läraren några frågor in i sina prov ang. det som du har undervisat i på dina "kvart"-lektioner. 

    Det finns väldigt mycket man kan göra även om man är ensam SYV och utan någon stöd/hjälp från andra men så ska det inte vara: om syv ska bli hela skolans ansvar, bör all skolpersonal hjälpa till, ex. kan rektor "beordra" att skolsköterskan, skolmatsalspersonal, vaktmästaren, skolbibliotekarien - går in i klasserna och berättar om sina yrken, om vilken utbildning de gick och om vilka arbetsuppgifter de gör som kanske inte syns för eleverna;

    Att du fick "uppdrag" från Rektorn är bra för att det påvisar att hen är intresserad men du behöver rektorns "dagliga stöd" också. Det kan du gott svara till din rektor - att hen bör kontinuerligt och på olika sätt påpeka till all skolpersonal att SYV är hela skolans ansvar! 

    Försök involvera föräldrarna ex. fråga på föräldramötena vilka föräldrar kan och vill komma till skolan och berätta om sina yrken och/eller sina tidigare utbildningar (från gymnasiet och uppåt); och samtidigt kan du fråga om vilka föräldrar kan "fixa" PRAO-platserna på sina arbetsplatser (och inte bara åt sina egna barn, även åt andra elever).

    Om PRAO-anskaffning, inslag av Arbetsmarknadskunskap, tips-promenader och frågetävlingar om yrken och vägledningssamtal "hänger i luften" hela-hela tiden... om och om igen - som "favorit i repris" och både du och rektor outtröttligt "tjatar" om att SYV är hela skolans ansvar... :)... kan man i så fall förvänta sig att det blir en förändring, i alla fall på sikt!

    Lycka till!
    D:
    P.S: alla intresserade får höra av sig med kommentarer, tips och synpunkter! :)

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan, vilken bra fråga du ställer! En jätteviktig och aktuell fråga men som också är svår att svara på!
    Jag håller med Daniel, det han svarar. 
    Men jag vill också lägga till att man kan också kanske "skoja till det" lite... inte bara ta det på "blodigt allvar". 

    Ex. kika på https://www.framtid.se/bloggar/fika-bor-man - om man gör en "föreläsning" för eleverna om Fikans betydelse på den svenska arbetsmarknaden, t.ex? eller ngt. annat halvt-allvarligt som förenar "arbetsplatskunskap" med ngt. skoj, ngt. lättsamt som eleverna lättare kan ta till sig? 

    Jag tycker också att man som syv kan vinna mycket på att ärligt säga till lärarna och annan skolpersonal att "jag behöver er hjälp, era ideer och ert stöd". Att "ensam är stark" gäller inte alltid. 


    Sätt upp "digitala idélådor" - där alla kan lämna idéer och förslag om hur SYV kan bli Hela Skolans Ansvar. Uppmana elever, föräldrar, övrig skolpersonal och kanske t o m fd elever som gick vidare till högre utbildning - att bidra med idéer.

    Vänliga hälsningar och LYCKA TILL
    Julia syv

    Frågor och svar taggade med '#komvux#gymnasium#beslutångest' (7 st.)

    • Haren

      Får man poäng för alla kurser på komvux även?

      Hej! Jag är intresserad av att läsa ett program på universitetet där man behöver 21,5 i merit. Därför undrar jag om jag får merit poäng av att läsa på komvux även om jag inte läser upp betyg eller läser in en gymnasie...

      Milla : : Hej!har du redan fått Examensbevis från gymnasiet? Utan det saknar du grundläggande behörighet till högskolestudier och kan inte komma in på en svensk utbildning inom... Läs hela svaret
    • Yona

      Läsa ämne efter studenten?

      Hej! Jag ska ta student i år och jag går i Natur samhälle. och jag har bestämt mig att läsa vidare till tandläkare, men problemet är att det saknar några ämne för mig. Kemi 1 & 2 och fysik 2. jag vill göra de så snabbt jag...

      Milla : : Hej,i NA är kursen Kemi1 obligatorisk (vilket du kan se i programplanen för NA>> du ser att Kemi1 står under "Programgemensamma ämnen" och med det är en obligatorisk kurs på... Läs hela svaret
    • Mehari

      Om man ska skriva komvuxarbete måste du göra alla ämnen först?

      Om man ska skriva komvuxarbete måste man göra alla ämnen först? Om det saknas några ämnen till som inte klart än, ska man undvika att göra komvuxarbete? vad är den största skillnaden när man gör alla ämnen först och när det saknas ungefär 5 ämne sen ska man göra det efter komvuxarbete? hur det...

      Julia: : Hej Mehari!komvuxarbete (eller gymnasiearbete) med Godkänt betyg måste ingå i examensbeviset från komvux. När den kursen görs spelar ingen roll för... Läs hela svaret
    • Mehari

      Att plugga till komvuxarbete ?

      om man skulle genomföra en Kurser på gymnasienivå / komvuxarbete har du möjlighet att själv bestämma vad man vill studera till eller detta är studievägledare som fattar beslut om det eftersom jag bestämt mig för att genomföra...

      Anna: : Hej!Om du blir antagen till kursen Komvuxarbete, bör du inkomma med förslag på temat och frågeställningar och det är Handledaren för komvuxarbete (som oftast är utbildad Lärare) som... Läs hela svaret
    • Kabraeil

      Byta gymnasiet till Komvux ?

      Jag läser EL och Energi programmet, åk 1. jag har fyllt 20 år. Och vill byta linjen, för att jag vill läsa till Arkitekt. Om jag ska till Komvux, kommer jag att ha nytta av de kursen som jag har gjort under det här året ? så att jag kan komplettera det som saknas för att kunna komma in på...

      Anna: : Hej Kabraeli, du vill bli Arkitekt>>> och funderar nu att "byta" till komvux... och jag råder dig tänka noga och länge innan du "byter" till komvux. Det kan vara mycket mer fördelaktigt för dig... Läs hela svaret
    • Sejla

      gymnasiebetyg i komvux?

      Om man inte har gått gymnasie, kan man få gymnasiebetyg i komvux? Måste man visa komvux betyg från grundskolan eller det behövs inte?

      Anna: : hej Sejla, för att Komvux ska ge plats på en gymnasiekurs vill Komvux vara säker på att personen har tillräckliga förkunskaper, man måste alltså ha "grundskolekompetens", som man kan bevisa... Läs hela svaret
    • zakaria

      vad skulle du rekommendera att göra?

      Hej jag skrev tidigare om min situation och undrar vad skulle du rekommendera att gå om gymnasiet helt eller välja komvux alternativt folkhögskola, har en sån beslutångest :/

      Milla : : Hej Adam! Jag hittade och läste din tidigare fråga och svar på den. Du har två alternativ: folkhögskola eller gymnasiet. För Komvux är du för ung. Det är från 1 juli det kalenderår som du fyller 20 år som du kan läsa... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga