SYV-besökare
    Hej,
    jag fick "uppdrag" från min rektor att "föra in syv-perspektiv" in i undervisning i alla ämnen, men hen säger inte hur jag ska göra det. Hen tycker att det är mitt ansvar som SYV och att jag ska veta hur man gör då hen tycker det är min kompetens... eller dennes "avsaknad" i så fall. :)
    Vad tycker ni? Vad ska jag göra? Några konkreta råd?
    En trött och förvirrad SYV :(

    2 Svar

    Daniel SYV

    Hej, kollegan!
    att syv-perspektivet ska finnas och "genomsyra" undervisningen - det håller jag med om. Dock är det inte helt klart hur det ska gå till - rent praktiskt.
    Sedan finns det också (eller tyvärr Kan finnas) viss motstånd från lärarna ibland t.ex pga de tycker de gör redan tillräckligt mycket och orkar inte med ännu en sak att tänka på.

    Det är olika situationer på olika skolor - av olika anledningar: lärarbrist; rektorer kanske byts ut ofta; eleverna kan ha diverse olika förutsättningar, allt från "på gränsen till särskola med en IQ poäng för mycket för att få gå i särskola" Till Särbegåbade/jätteduktiga och snabba elever som alla går i samma klass! 

    Konkreta tips:
    - försök vara med på alla lärarsammankomster och bara genom att du visar upp dig och kanske förhoppningsvis blir tillfrågad om ngt., så påminner du lärarna om att SYV finns och att studie- och yrkesvägledningen är viktigt att tänka på även om man är lärare;

    - försök vara med på alla föräldramöten på din skola; samma sak här - genom att visa upp dig påminner du om att SYV finns! :) på föräldramöten i åk7 kan man börja prata om den obligatoriska PRAO-n, kika gärna på info på https://www.framtid.se/reportage/obligatorisk-prao-fran-ht18
    på föräldramötena i lägre årskurser kan man som SYV exempelvis berätta om någon SYV-nyhet, ex. om du sätter upp en SYV-anslagstavla och byter ut VECKANS YRKE - varje vecka på den tavlan; - det går snabbt att skriva ut från - https://www.framtid.se/yrken/veckansyrke och man kan sätta upp för flera veckor framåt - så att alla: elever och lärare samt annan skolpersonal ser att du bryr dig och att det "händer någonting på syv-fronten"; nästa veckans yrke är - Matematiker, se varför just det yrket på https://www.framtid.se/yrke/veckansyrkev11ar2018

    - gör ngt. roligt med skolpersonal, ex. tips-promenad om yrken; 

    - i samband med terminsstart och terminsslut kan man kanske göra någon SYV-aktivitet i de enskilda klasserna eller för hela skolan, t.ex en Frågetävling om olika saker som har med studie- och yrkesvägledningen att göra;

    - påminn lärare och övrig skolpersona om att du finns! - och att de alltid är välkomna att fråga dig om hur de kan "implementera syv i sin undervisning"; du kan gott säga att du inte "sitter på alla svar" men att ni kan diskutera och komma fram till någonting tillsammans, att ni "sitter i samma båt" och har samma mål: nämligen att det ska bli "folk" av eleverna! :)

    - be rektor att "vika" minst fem min - åt SYV-info på varje skol-personal-sammankomst där du kan säga någonting om vad som händer på "syv-fronten", ex. någon nyhet om att >>> från HT19 införs det Högskolebehörighet på yrkesprogrammen på gymnasiet; om det inte finns någon syv-nyhet att berätta om kan du på dina fem min "i ramp-ljuset" be om idéer och förslag från lärarna om hur ni tillsammans ska leva upp till att SYV är hela skolans ansvar.

    - se om det på andra skolor (kanske börja med de skolorna som ligger närmast din skola) finns goda exempel hur lärare och SYV samarbetar och "ta efter" samt dela med dig av det du har lyckats "uppfinna".

    - prata med rektor och med samhällskunskapslärare om att införa (kanske på frivillig basis ... på prov) - Arbetsmarknadskunskap som en del av undervisningen inom Samhällskunskap, då du kan "ta över" och undervisa i en kvart på var femte lektion t.ex - i Arbetsmarknadskunskap och så inkluderar läraren några frågor in i sina prov ang. det som du har undervisat i på dina "kvart"-lektioner. 

    Det finns väldigt mycket man kan göra även om man är ensam SYV och utan någon stöd/hjälp från andra men så ska det inte vara: om syv ska bli hela skolans ansvar, bör all skolpersonal hjälpa till, ex. kan rektor "beordra" att skolsköterskan, skolmatsalspersonal, vaktmästaren, skolbibliotekarien - går in i klasserna och berättar om sina yrken, om vilken utbildning de gick och om vilka arbetsuppgifter de gör som kanske inte syns för eleverna;

    Att du fick "uppdrag" från Rektorn är bra för att det påvisar att hen är intresserad men du behöver rektorns "dagliga stöd" också. Det kan du gott svara till din rektor - att hen bör kontinuerligt och på olika sätt påpeka till all skolpersonal att SYV är hela skolans ansvar! 

    Försök involvera föräldrarna ex. fråga på föräldramötena vilka föräldrar kan och vill komma till skolan och berätta om sina yrken och/eller sina tidigare utbildningar (från gymnasiet och uppåt); och samtidigt kan du fråga om vilka föräldrar kan "fixa" PRAO-platserna på sina arbetsplatser (och inte bara åt sina egna barn, även åt andra elever).

    Om PRAO-anskaffning, inslag av Arbetsmarknadskunskap, tips-promenader och frågetävlingar om yrken och vägledningssamtal "hänger i luften" hela-hela tiden... om och om igen - som "favorit i repris" och både du och rektor outtröttligt "tjatar" om att SYV är hela skolans ansvar... :)... kan man i så fall förvänta sig att det blir en förändring, i alla fall på sikt!

    Lycka till!
    D:
    P.S: alla intresserade får höra av sig med kommentarer, tips och synpunkter! :)

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan, vilken bra fråga du ställer! En jätteviktig och aktuell fråga men som också är svår att svara på!
    Jag håller med Daniel, det han svarar. 
    Men jag vill också lägga till att man kan också kanske "skoja till det" lite... inte bara ta det på "blodigt allvar". 

    Ex. kika på https://www.framtid.se/bloggar/fika-bor-man - om man gör en "föreläsning" för eleverna om Fikans betydelse på den svenska arbetsmarknaden, t.ex? eller ngt. annat halvt-allvarligt som förenar "arbetsplatskunskap" med ngt. skoj, ngt. lättsamt som eleverna lättare kan ta till sig? 

    Jag tycker också att man som syv kan vinna mycket på att ärligt säga till lärarna och annan skolpersonal att "jag behöver er hjälp, era ideer och ert stöd". Att "ensam är stark" gäller inte alltid. 


    Sätt upp "digitala idélådor" - där alla kan lämna idéer och förslag om hur SYV kan bli Hela Skolans Ansvar. Uppmana elever, föräldrar, övrig skolpersonal och kanske t o m fd elever som gick vidare till högre utbildning - att bidra med idéer.

    Vänliga hälsningar och LYCKA TILL
    Julia syv

    Frågor och svar taggade med 'estet/dans' (6 st.)

    • sofia

      hur sa jag tänka när jag väljer gymnasium?

      hej, jag är en tjej som till hösten ska börja nian, därav har jag nu börjat att leta efter olika gymnasium och linjer som intresserar mig. just nu står det mellan en estetisk danslinje och den naturvetenskapliga. båda linjerna innehåller kurser och materiell som intresserar mig. mina...

      Anna: : Hej Sofia,du ställer några frågor, bl.a "är det viktigare att ha roligt eller att försöka lära sig så mycket som möjligt under åren?" och jag tänker... Läs hela svaret
    • Lizette

      Mina föräldrar låter inte mig välja linje, vad ska jag göra?

      Hej! Jag är en tjej spm går i 9an. Jag är väldigt intresserad av dans och skulle jätte gärna vilka gå estetisk: dans på gymnasiet. Jag bor i Kristianstad, så det närmsta jag hittat är Lunds dans och musikal gymnasie. Problemet är bara att mina föräldrar inte låter mig hå dans. De säger ”nej”. ...

      Daniel: : Hej Lizette, du kan ha argument som att motion och hälsa /inklusive psykisk hälsa/ är också mycket viktiga! Sedan är det så att du får välja... Läs hela svaret
    • SYV-besökare

      ES dans eller SA beteende?

      Hej, jag har en elev som inte kan bestämma sig. Hen är lika förtjust i två olika utbildningar. Hen har kommit fram till två gymnasieprogram: ES dans och SA ev beteende, men vet inte vilken hen ska söka först. Vad gör man om båda de utbildningar är lika lockande? Några tips? :)

      Julia: : Hej, jag önskar att eleven ej fick välja, utan kunde ta båda två samtidigt! :) Hur i så fall? Jo, t.ex om man söker SA, beteende på en gymnasieskola som för övrigt även erbjuder... Läs hela svaret
    • Agnes

      Hur fungerar poängen i antagningsprovet för dans på södra latin?

      Hej! Jag vill gärna söka till södra latin dans. Jag undrar lite om hur själva poängen i antagningsprovet fungerar (just på södra latin)? Jag har förstått att man kan få från 0-20 men vad motsvarar de olika numrena senare när man ska "plussa" ihop det med ens slutbetyg i 9:an?

      Milla : : Hej Agnes! Du har förstått helt rätt. Man kan få upp till 20 provpoäng.  Sedan lägger man ihop "betygspoängen från Slutbetyget" med... Läs hela svaret
    • Josephine

      Byta linje - Spetslinje i dans till samhäll?

      Hej, jag heter Josephine och går på Lunds dans- och musikalgymnasium i tvåan. Jag trivs inte särskilt bra på min skola och känner att jag liksom kommit fel och vill ha hjälp med det. Jag har ett intresse för samhällslinjen med beteende inriktning. På min nuvarande skola har jag valt till...

      Liselotte: : Hej Josefin, jag förstår att du är orolig och vill slippa gå om två år. Det är förhoppningsvis så att du inte skall behöva gå om mer än ett år. Tyvärr kan inte jag lova dig det, det är rektors beslut om... Läs hela svaret
    • Rebecka

      Ska jag välja estet/dans eller natur?

      Jag vet inte om jag ska välja estet/dans eller den naturvetenskapliga linjen. Jag har dansat jazz sedan jag var nio. När var elva började jag jazzmodern istället. Där dansar jag fortfarande. Jag har även dansat bugg när var fem tills jag blev tio. Jag har spelat valthorn i fem år på...

      Lena: : Hejsan, jag förstår verkligen att du har svårt att välja! Du behöver fundera på hur du vill ha det på gymnasiet. Jag antar att du dansar mycket på din fritid så på det sättet så kan kanske Natur passa dig bra - då får du... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga