Mamoon

    Hej ! Jag heter Mamoon Omar. Jag vill komma in på gymnaiset men jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Jag blev tipsat av en vän att kolla er sida. Jag är född 2006 och är 16 år gammal. Jag gick på Sofielundsskolan i Malmö, Jag läste mitt sista läsår i nian i cirka 3 månader och var glad till nationella proven. Men november den 16 2021, precis innan nationella provens start ville mina föräldrar att vi ska flytta till Turkiet. Jag hann bara med muntliga nationella proven i engelska som gick jättebra. Vi flyttade till Turkiet och jag började gymnasiet och samtidigt fick jag lära jag mig grunden för Turkiska de språket. Men månaderna gick och sen ville vi inte vara där längre i Turkiet eftersom vi inte tyckte om det. Vi kom tillbaka till Sverige i början av Maj 2022, Sen kontaktade vi grundskoleförvaltningen för om jag kunde börja skolan och dom sa till mig att det inte går eftersom det är drygt en månad kvar till sommarlovet. Därefter hade vi ett möte med grundskoleförvaltningen och jag berätta om min situation till dem. Dom sa att de finns vissa program i gymnasiet som du kan söka in till, Och jag blev jätteglad eftersom jag ville gå i gymnasiet som alla i min vänner gör. Dom gav mig en lapp där de stog antagning.se och sa jag ska kolla den sidan och söka in, men jag fatta mig inte på den sidan. Det är 4 juli idag och jag har ingen aning om vad jag ska göra. Kan jag på nåt sätt söka in till gymnasiet ? Finns de nån förberedande kurs för gymnasiet eller som tex. Heleneholms gymnasiet. ? Alla mina vänner har kommit in på gymnasiet och Jag.... Snälla hjälp mig Mamoon Omar

    • Julia : Är det i Malmö du bor och vill gå på gymnasiet?
    • Mikael :

      Du behöver komma i kontakt med en kommunal verksamhet som heter KAA Ung Malmö. deras telefonnummer är 0708-617457 och deras webbplats https://malmo.se/UngMalmo/Stod-for-dig-16-19-ar-utan-gymnasieutbildning.html

    • Ludmila :

      Jag håller med Mikael (se hans kommentar, ovan) om att du behöver snarast kontakta KAA UngMalmö. KAA är en förkortning för "kommunens aktivitetsansvar". De hjälper dig att ansöka om utbildning, om det är gymnasieskolornas IM, introduktionsprogrammen eller att gå sista året på grundskolan... det får ni diskutera och komma fram till vad som blir bäst för dig. Du har inte gått hela årskurs 9 i grundskolan. Det finns stora fördelar för dig i att från augusti läsa sista året i grundskolan. Även om du kanske får repetera en del i början av läsåret, så kan du med det skaffa dig mycket bra kunskaper och du kan satsa på högsta betygen (A i alla ämnen). Endast cirka 2% av eleverna som slutar på grundskolan har i sitt Slutbetyg alla A. Får du högt meritvärde/betygspoäng i Slutbetyget från grundskolan, kan du komma in på vilken utbildning du vill på gymnasiet: och på ett nationellt program kommer du sedan läsa mot examensbevis. ... Däremot: om du nu till hösten börjar "på gymnasiet" så blir det inte någon "riktig gymnasieutbildning" utan utbildning för obehöriga (du fick ju inte ett slutbetyg från grundskolan). Att det inte är ditt fel att du avbröt läsa på grundskolan, förstår jag av din fråga, men i vilket fall så har du inte fått betygen från vårterminen i årskurs 9.
      Att ha bott och studerat utomlands (även om det varade endast i några månader) är bra erfarenhet. Det är många som saknar erfarenhet av att ha bott och studerat eller jobbat utomlands. Du är på så sätt "rikare" (erfarenhets-rikare) än många andra ungdomar i din ålder, men du missade å andra sidan ha genomfört hela årskurs9 ... man kan inte vara överallt samtidigt och studera både i Sverige och utomlands på samma gång! :) Du har med dig  ("i bagaget") det som många andra saknar, men så saknar du, å andra sidan, något som de flesta ungdomar i Sverige får, nämligen Slutbetyg från grundskolan. Därför tycker jag du nu till hösten bör börja läsa år 9 i grundskolan. Att du (kanske) blir en av de äldsta i klassen kan man se som en fördel: du har längre livserfarenhet och tar dina studier på mer allvar, strävar efter perfekt närvaro och höga betyg! Men om du trots allt vill börja på "gymnasiet", så är det i första hand Yrkesintroduktion (ett av de Introduktionsprogrammen) som troligtvis blir den utbildning där du kan bli antagen. Se information om den utbildningen på https://www.gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMY

    • Mamoon : Jag har tagit kontakt med KAA-Malmö.
    • Mikael : Jättebra! Vi hoppas och tror att de hjälper dig komma in i studierna till hösten, så att du ska ha en skola att gå till när läsåret börjar! Lycka till!
    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    eftersom du nämner Heleneholms gymnasium, gissar jag på att du vill gå på gymnasiet i Malmö. Stämmer det att du bor i eller nära Malmö och vill helst gå på gymnasiet i just Malmö? Är du folkbokförd i Malmö kommun?
    Du nämner webbadress "antagning.se" i din fråga men den webbsida, alltså www.antagning.se gör antagning till universitet, inte till gymnasiet - så jag förstår inte riktigt varför du skulle söka på den webbplatsen... :(
    ***
    Kontaktuppgifter till gymnasieantagningen i Malmö är Epost: [email protected] Telefonnummer 040-34 33 90.
    ***
    Det är olyckligt att det blev så med din skolgång. Om jag förstår dig rätt så gick du inte längre än till november i årskurs 9, alltså har du inte ens fått höstterminsbetygen och för ansökan till gymnasiet behöver du ha vårterminsbetygen, alltså de betyg som eleverna får i slutet av år9 i grundskolan.
    Det bästa för din framtid vore att du börjar år 9 på grundskolan till hösten för att du ska få bättre kunskapsgrund och bra betyg till nästa sommar och kan då ha en rimlig chans att komma in på ett nationellt gymnasieprogram.
    Som det är nu, så är du bara behörig till Yrkesintroduktion och kanske kan vara inskriven på Individuellt alternativ - det är de så kallade "introduktionsprogrammen".
    Yrkesintroduktiion ges i Malmö på de här gymnasieskolorna - se listan på gymnasieguiden.se/gymnasium?IMY_Malmö
    Vad gäller Individuellt alternativ, så är det oftast kommunen (utbildningsförvaltningen) som "skriver in" eleverna där - i samråd med kurator på elevens grundskola.

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hejsan! Läs min kommentar till din fråga. Du behöver komma i kontakt med KAA, UngMalmö. En enskild gymnasieskola kan ta in en obehörig elev endast om kommunen godkänt detta, alltså kan du inte genom att vända dig till en specifik gymnasieskola komma in, utan du måste gå via kommunen där du är folkbokförd. Personligen tycker jag du vinner på att gå om årskurs 9 på grundskolan. Du får på så sätt bättre kunskapsgrund och kan till nästa höst komma in på gymnasiet.

    Oavsett vad du bestämmer dig för att göra, lycka till!