Valentina
    Hej!
    Som rubriken lyder så vill jag få svar på hur länge gamla svenska betyg gäller? Får betygen vara hur gamla som helst och ändå gälla för att t.ex bekräfta behörighet till en viss utbildning idag?
    Mvh
    Tina

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Tina!
    Det här är vad jag vet om "gamla" betyg: i generell mening så gäller de behörigheter som finns i ett betyg oavsett hur gammalt betyget är. Alltså, gäller satta betyg tillsvidare.
    Mvh
    SYV Peter

    • Valentina : Tack för ditt snabba svar! Jag har en följdfråga... Idag läser gymnasieelever mot examensbevis och om de inte uppnår kraven - får de ett studiebevis. Vad hette de tidigare utbildningsdokument som eleverna kunde få på gymnasiet, i Sverige?
    • Peter :

      Vad gäller gymnasiet så har det förekommit ett antal förändringar i utbildningssystemet. Här är de senaste dokumenten vad gäller svensk gymnasieskola: Studentexamen (upphörde 1969), Avgångsbetyg (upphörde 1995), Mellanårsbetyg (1995 och 1996), Slutbetyg före 2010, Slutbetyg efter 2010 (upphörde 2013) - varför jag nämner Slutbetyg två ggr: före och efter 2010 är för att en del förändringar trädde i kraft och det är i vissa fall stor skillnad beroende på vilket år man fick ut sitt Slutbetyg , och det nuvarande systemet med Examen (dokumentet man får heter Examensbevis). Eleverna som inte uppnådde kraven för ett Slutbetyg på gymnasiet fick då ett Samlat betygsdokument.