elev

    Hej! Urval 1 stod jag som reserv 50...urval 2 hamnade jag som 14, min fråga är då hur länge det är möjligt att stå som reserv? Jag sökte tilll Bibliotekarieprogrammet i södertörnshögskola. Kommer alla programmen av något slag utöka några platser?

    tacksam för svar

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej! När en undervisning börjar, alltså när uppropet sker är det mycket möjligt att några till av de antagna "faller bort": inte deltar i uppropet och inte hör av sig - sådant brukar nämligen hända, och då kan ännu några till personer tas in på utbildningen. Hur många som "faller bort" kan ingen på förhand veta.
    Även under första veckorna på utbildningen kan man fortfarande ta in nya personer, om någon hoppar av. Gränsen på när utbildningarna inte längre tar in nya personer brukar gå vid cirka "en månad in på utbildningen", men kan också variera från en utbildning till nästa.
    Hoppas mitt svar blir på något sätt till hjälp!
    ANNA

    • elev : Tack för det utförliga svaret Anna! Menar du att man kan bli struken om man inte kommer på uppropet? Liksom första dagen? Vet du någonting om utökning av program förresten? Om det kommit nya ändringar eller så?
    • Anna :

      Om man inte deltar i uppropet och inte på förhand ber om lov att utebli, kan man förlora sin studieplats, ja. ... Om utökning av antal platser på utbildningar. Lärosätena fick extrapengar för att öppna fler platser, men det är inte på alla utbildningar som de extraplatserna öppnas. Många gånger blir det fler platser på fristående kurser och ej på program. Varje lärosäte har mycket att säga om var platserna kommer att utökas. Det finns många olika aspekter - bl.a måste man tänka på tillgång till högskolelärare, på storlek på lokaler, på möjlighet att ordna praktik (om praktik ingår inom utbildningen) och mycket-mycket annat.