Agnes
    Hejsan! Jag har funderat på att arbeta som advokat, men jag vet inte riktigt hur lång utbildning man behöver för det och vilka ämnen det gäller att kunna, eller på vilket gymnasium man ska gå i sådana fall. Vad är kraven?
    Mvh
    Agnes

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Agnes!

    Du är intresserad av att bli Advokat och då måste du först utbilda dig till Jurist för att senare kunna bli antagen till Advokatsamfundet. För att uppnå det, behöver du söka till Juristprogrammet på högskola/universitet.

    till Jurist läser man i 4,5 år på universitet och sedan måste man jobba eller praktisera i minst 3 år - innan man kan avlägga Advokatprovet - det tar, alltså som kortast 7.5 år efter gymansiet (ofta längre) för att kunna bli Advokat.

    Behörighet till att kunna söka till Juristprogrammet är Grundläggande behörighet som alltid krävs till alla högskoleutbildningar + godkända betyg i samhällskunskap 1b och Historia 1b. Man kan bli behörig till Jurist på alla nationella gymnasieprogram om man lägger till de rätta valbara kurserna. Man blir också behörig på IB som är det internationella programmet.

    Följande nationella gymnasieprogram har alla de kurser som du behöver till Jurist som obligatoriska:

    Samhällsvetenskapsprogrammet

    Naturvetenskapsprogrammet

    Ekonomiprogrammet

    Estetiska programmet

    Humanistiska programmet

    och på de ovriga programmen behöver lägga till en eller flera kurser för att bli behörig.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA