bambam
    Hej, om det händer att jag måste gå på komvux efter gymnasiet. hur länge läser man ett ämne? och kan man läsa ett steg uppåt? alltså om du har läst matte 1 på gymnsiumet kan man då läsa matte 2?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej,
    på KomVux kan man läsa på "ett vanligt sätt": dags- eller kvällskurser eller på "flex" samt kan även "distans" fnnas.
    På "ett vanligt sätt", dvs med LEKTIONER på dag- eller kvällstid förläggs lektionerna oftast över en termin, dvs man läser en kurs under en termin. Oftast läser man flera kurser samtidigt.
    På "flex" och "distans" kan man läsa mycket snabbt eller ganska långsamt. Om vi tar en kurs i Matte 2 som exempel, så är det en kurs på 100 poäng. Man läser 20 gymnasiepoäng per vecka, om man läser på heltid. Därför kan man klara Matte 2 på fem veckor /om man läser på Flex eller på Distans/.

    Om du läser Matte 1 på gymnasiet och får minst betyg "E" i den kursen, är du behörig att läsa Matte 2 på KomVux. Angående olika mattespår: Om man har betyg i Matte 1a, är man behörig att läsa Matte 2a.
    Om man har betyg i Matte 1b, är man behörig att läsa Matte 2a eller Matte 2b.
    Om man har betyg i Matte 1c, är man behörig att läsa Matte 2a, 2b och 2c.

    Det är viktigt att veta att a-spår i Matte går bara till nivå 2, inte vidare till nivå 3, dvs om man skulle behöva läsa Matte 3, måste man ha godkända betyg från en kurs 2b eller 2c. [På ett Naturvetenskapligt basår på högskolan, kan dock undantag göras och man kan ev. komma in med betyg i Matte 2a för att läsa Matte 3; detta på grund av att de "kör" en förberedande kurs i början av Nat.vet.basåret].

    Hälsningar
    Mikael SYV