August
    Jag undrar hur långt in på gymnasiet man kan byta sitt språkval. Jag har redan valt tyska, så jag har tyska 3 nu. Men jag klarar inte det så jag vill byta till spanska 1.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej August!
    Reglerna är att man bör få betyg i de kurser på gymnasiet som man har påbörjat.
    Även F är ett betyg.
    Nu har det gått nästan halva terminen och jag tror inte det är möjligt att byta språk nu, mitt i terminen.
    För det första, så måste plats finnas i gruppen Spanska 1.
    Om plats finns i en kursen, så är det en Nybörjarkurs och gruppen har redan lärt sig en del. Om du inte har förkunskaper i Spanska, kan du inte hoppa in i en pågående kurs utan att läraren måste ge dig extraundervisning och handledning. Frågan är om det finns resurser för det på skolan.
    Det är rektor på ditt program som bestämmer.

    Gå prata med SYV på din skola snarast. SYV kan svara om vilken policy din skola har: antingen kommer SYV kontakta Rektor med din fråga och invänta rektors beslut eller så får du svar att det är för sent att byta.
    Om du inte får tag på SYV-en inom kort, kan du kontakta rektor direkt.
    Du kan också fråga din klasslärare/mentor, som säkert vet hur det brukar lösas på din skola.
    Det är ett Undantag du kommer att be om.
    Som regel kan man inte byta kurs mitt i terminen.

    Jag hoppas du får ett positivt besked och kommer hålla tummarna!

    Om det inte blir möjligt att byta, försök kämpa på och sikta på ett godkänt betyg i den kursen som du läser nu. Får du F, försök tenta upp den under resten av gymnasiet.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare