Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om man vill bli behörig till svenska universitetsutbildningar till Arkitekt, så behöver man uppnå följande behörighet: Grundläggande behörighet + godkända betyg i gymnasiala kurser Matematik 3b eller 3c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller 1a1 + 1a2.
    Grundläggande behörighet har du om du har examen från gymnasiet eller från komvux och godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk 2 och 3 samt engelska 6.
    Om du har yrkesexamen utan kurser svenska 2, 3 och eng6, då behöver du skaffa dig godkända betyg i de tre kurserna (för att uppnå grundläggande behörighet); det är tre stycken 100poängs-kurser som läses på sammanlagt 15 veckor (om man läser på heltid);
    Sedan behöver du, för särskild behörighet, godkända betyg i matte 3, naturkunskap 2 och samhällskunskap 1b. Det är ännu tre stycken 100p.kurser men om du inte har godkänt betyg i matte 2 då behöver du läsa den kursen innan du ska läsa matte 3. Då är det fyra stycken 100p.kurser; de kan på heltid läsas på 20 veckor.  Om du inom naturkunskap endast har godkänt betyg i kursen Naturkunskap 1a1, då behöver du innan naturkunskap 2 läsa en liten kurs á 50 poäng som heter naturkunskap 1a2. Detta förlänger studietiden med ännu 2.5 veckor om man läser på heltid.
    Så, 15 veckor + 20 veckor + 2.5 = 37.5 veckor (det är nästa två terminer); höstterminen på komvux brukar vara i 20 veckor; vårterminen kan vara längre t.ex 22 veckor eller t o m upp till 25 Eller 26 veckor. Sök läsa på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Läser du på deltid kommer det ta längre tid.

    Studie- och yrkesvägledare