Matilda
    Hej!
    Jag har totaltmissat att nästa vecka är sista ansökningsdagen vilket har satt mig i en sorts paniksituation.

    Just nu (för det ändras hela tiden) är jag intresserad av att studera event-koordinator. Jag älskar att planera, vara kreativ och vara en ledare. Väljer jag detta väljer jag dock bort all naturvetenskap vilket jag också verkligen tycker om. Jag hade isåfall velat studera biologi men då väljer jag bort allt inom planering och företagande.

    Att jobba inom biologi känns väldigt låst medan att jobba inom event-koordination är väldigt öppet och kan jobbas var som. Jag hatar känslan att vara låst och fast till ett visst ställe.

    Så basically frågar jag om dessa två ämnen någonstans möts.

    Detta är dock inget akut till nästa termin då jag inte kommer studera det då utan isåfall någon annan kurs som förberedande. Jag studerar just nu distans "marknad och organisation" och "projektledning". Men det jag studerar till hösten påverkar automatiskt det jag studerar nu till våren. Jag tror det vore smart att utbygga "Marknad och organisation" och få "företagande A" men utöver det vet jag inte.

    Sen dessutom hade jag velat studera utomlands. Så även om jag inte nästa vecka behöver veta vad jag vill studera till hösten börjar det bli rätt tight om tid till det.

    Jag är oerhört stressad då ingeting känns rätt. Jag har aldrig vetat vad jag vill jobba med då känslan av att låsa mig eller välja fel ger mig ångest. Jag behöver hjälp med att peka mig mot någon riktning där jag någorlunda kan känna att jag faktiskt skulle kunna passa.

    Hoppas det inte är för rörigt men det är mycket som pågår i huvudet just nu. Jag tackar och tar emot för alla råd jag kan få!

    Med vänliga hälsningar Matilda

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Matilda!
    Jag undrar om du känner till Yrkeshögskoleutbildningar, t.ex den här http://www.yhguiden.se/utbildning/tec-travel-educational-center/project-manager-meetings-events

    För övrigt, så kan man inom yrkeshögskola utbilda sig Projektkoordinator (eller liknande) inom många olika branscher. Hela utbudet av Yrkeshögskoleutbildningar hittar du på www.yhguiden.se

    Som projektkoordinator jobbar med ett projekt som kan vara ganska kort. De flesta projekt beviljas på ett år och sedan kan det blir fortsättning i två år till (ett år i taget) - eller ingen fortsättning. Så, oftast arbetar med projekt som är mellan 1 och 3 år långa.
    Det blir ganska stor variation - då man "hoppar på" olika projekt och kanske inte är med från början till slut - utan kan vara med under en del av projektet.
    Eftersom du inte vill känna dig "låst" är kanske ett sådant jobb - som projektkoordinator eller projektledare eller projektadministratör - kan vara passande för dig.

    Du frågar också hur du skulle kunna kombinera jobb inom "biologi" med "event". Kanske kunde du satsa på att bli marknadsförare för utbildningar inom Biologi/naturvetenskap eller naturbruk. Om du läser biologi/naturvetenskap och marknadsföring/event - kan du söka jobb som marknadsföringsansvarig på de skolor som erbjuder sådana utbildningar, t.ex. på Naturbruksgymnasier eller andra gymnasieskolor eller på en högskola som vill locka till sig fler studerande och kanske speciellt satsa på att marknadsföra mot tjejer - så att de söker biologi/naturvetenskap på högskolor/universitet i högre utsträckning.

    Fundera även över om du vill bli lärare i biologi eller egen företagare.
    Här tänker jag så här:
    som lärare har du ganska stor frihet i hur du utformar undervisning. Du kan hitta på massa olika projekt med dina elever. T.ex. som gymnasielärare blir du handledare för elevernas gymnasiearbeten. Ni kan göra utställningar på skolan, sätta ihop olika event mm.
    Som egen företagare har man väldigt stor frihet att satsa på det man vill och känner för.
    Det enda kravet är att det ska "gå runt" ekonomiskt. Du bestämmer själv vad du gör, vem du anställer och vem dina kunder blir.

    Om yrket lärare läs på http://www.framtid.se/profession/larare/
    och http://www.framtid.se/profession/gymnasielarare-i-allmanna-amnen/
    och om egen företagare - på http://www.framtid.se/profession/egen-foretagare/
    http://www.framtid.se/vaga-starta-eget-foretag/

    Hälsningar
    Mikael SYV