Sofija

    Hej! Förra terminen ansökte jag, och läste, matte 2, men det gick inte som planerade. Alltså, jag jobbar och läser kurser på Komvux och det blev mycket för mig så därför har jag bestämt att det ska vara bäst för mig om jag ska avbryta matte 2. Den här terminen ansökte jag och läste matte 2 igen för flera veckor, men var tvungen att avbryta kursen igen på grund av samma anledning. Min fråga här är - hur många gånger får jag ansöka till samma kurs? Ska någon säga till mig att jag får inte läsa matte 2 längre osv? Med vänliga hälsningar

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    vad gäller antagning till gymnasiala kurser på komvux, så finns det endast principen "kortutbildade först" alltså de som saknar grundskolekompetens ska få plats (dock oklart hur snabbt) och om det sedan finns pengar kvar i årets komvux-budget, då köper komvux platser på gymnasial nivå. Alltså finns ingen som helst garanti på att få plats på ngn gymnasial kurs på komvux, över huvudet taget. Det mesta beror på hur budget på komvux i en viss kommun ser ut "för i år" och vilka andra som söker läsa i samma kommun.
    Jag vet dock att komvux inför ofta de "lokala bestämmelserna" som t.ex vänta ett år innan plats på kursen kan ges efter F-betyget. Komvux får neka plats pga de anser att förutsättningar för att klara kursen saknas. Om hen som vill läsa har ont och tid och ork, t.ex pga hen arbetar samtidigt - kan komvux anse att "förutsättningar saknas" för att få godkänt betyg i kursen och då ta inte in på kursen.
    Mitt råd är att du försöker bedriva självstudier - i din egen takt, med hjälp av www.matteboken.se
    Om läser in större delen av kursen på egen hand har du sedan bättre förutsättningar att klara av kursen när (och om) du får plats på kursen. Varje plats på utbildningen kostar pengar. Du betalar inte för undervisning men komvux betalar för lärare, lokaler, administration mm. och tanken är att du och komvux ska ha en rimlig förväntning på att du ska få godkänt betyg, för att det ska vara "samhällsekonomiskt" försvarsbart att ge dig plats på kursen.
    Som direktsvar på din fråga: vi på FRåGA SYV känner inte till några centrala/generella regler ang.visst antal avbrott som man får eller inte får göra på en komvux-kurs.

    • :

      Jag vet att när man avbryter kursen 2 gånger på SFI och vill läsa kursen den tredje gång måste man betala för sina studier. Undrade om det kan vara fallet här också eftersom jag har avbrutit kursen (matte 2) 2 gånger och jag planerar ansöka kursen senare igen (när jag vet jag ska ha tid att läsa kursen ordentligt. Har lite svårighet pga mitt jobb).

    • Milla : Vi på FRåGA SYV känner inte till att det skulle finnas ngn regel om avbrott och betala för sin kurs, som du beskriver i din kommentar. Vi vet inte vad som hände i den situationen som du beskriver i din kommentar. Jag kan gissa på många olika saker som kanske hade hänt... men allmänt gäller: komvux avgör om hen som söker till kursen har förutsättningar att klara av studierna och bör inte ta in om förutsättningar saknas. Om förutsättningar finns, har man en chans att komma in på utbildning på komvux. Lycka till!