Karima

    Hej! Jag har nu totalt 2250 poäng (gymnasiebetyg) svenska 1,2,3 och Engelska 5,6 är med i den totala poäng. Jag har läst sedan till Stödpedagog på yrkeshögskolan. Utbildningen är på 200 yrkeshögskola poäng motsvarar 60 högskolepoäng. Jag har erfarenhet, jobbat som Stödassistent i 8 år och nu jobbar jag som Stödpedagog sedan augusti. Min fråga är: jag undrar om jag är behörig att läsa till beteendevetenskap programmet på högskola eller inte? Tack på förhand!

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Karima,

    behörighet till svenska högskoleutbildningar består av Grundläggande och Särskild. Och du måste ha båda dem för att vara behörig sökande. Alla behöriga sökande som gjort anmälan i tid konkurrerar om utbildningsplats (om man vinner i konkurrensen, blir man antagen till utbildningen).
    Särskild behörighet till beteendevetenskapliga program på de svenska lärosätena brukar bestå av godkänt betyg i matematik på nivå2 (2a,2b eller 2c eller i en motsvarande äldre kurs, t.ex Matematik B) + i samhällskunskap på nivå1 (nuvarande gymnasiekurs samhällskunskap 1b eller en äldre kurs Samhällskunskap A). Titta på de programmen som du är intresserad av och se vilken Särskild behörighet som krävs.
    Vad gäller grundläggande behörighet så är det så att man kan uppnå den på flera olika sätt, t.ex genom ett Slutbetyg eller Examensbevis från gymnasiet eller från komvux, eller genom omdöme från en folkhögskola eller genom "reell kompetens" där 3-årig arbetslivserfarenhet ingår (för konkurrens måste man i så fall göra högskoleprovet). Vad jag kan se så har du tillräcklig arbetslivserfarenhet - se information på Antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/en-annan-väg om vilka gymnasiala kurser du måste ha godkända betyg i + gör högskoleprovet (om du inte redan har gjort det).
    ****
    Jag vill råda dig boka tid med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Eftersom man kan uppnå grundläggande behörighet på olika sätt, är det best du diskuterar det med SYV på komvux och kan då direkt anmäla dig till de kurser som saknas innan du kan få ut Slutbetyg eller Examensbevis från komvux.

    Studie- och yrkesvägledare
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Karima,

    om du har betygen i 2250 gymnasiala kurser så är det för lite (får få poäng). Förhoppningsvis kan du på sikt få ut ett Slutbetyg från komvux (för det krävs 2350poäng). Skulle du behöva läsa mot examensbevis i stället för ett slutbetyg, då kan det ta tid för att du behöver i så fall 2400poäng och inom de måste tvunget godkänt betyg i komvuxarbete finnas med.
    Det är friare vilka kurser som får ingå i ett slutbetyg (jämfört med examensbeviset) och färre poäng krävs för ett slutbetyg. Jag hoppas att rektor på komvux gör bedömning att du får lov att läsa mot ett slutbetyg (vilket är ett undantag). Möjlighet att få ut ett slutbetyg från komvux är förlängd till 1 juli 2025 men vänta inte med att utreda frågan om du kan läsa mot ett slutbetyg. Kontakta komvux i den kommunen där du är folkbokförd, boka tid med SYVen på komvux, ta med dig alla dina betyg till mötet med SYVen  - i bästa fall fattas det endast en 100poängskurs som du kan läsa på heltid på fem veckor och så ska du efter det kunna ta ut ett slutbetyg. I värsta fall måste du läsa mot examensbevis och en del av dina gamla betyg kommer inte godkännas och du kan behöva läsa under lång tid (flera terminer på heltid).

    • : Tack för svaret! Jag får ta det med SYV på Komvux.
    • Julia : Ja, gör det och lycka till!