Fatima

    jag  jobbar som undersköterska och nu läser jag på distans och jag försöker komplettering mina betyga och jag har studerat grundläggande Svenska och engelska  grund, och matte grund vad behöver man att kunna ansöka sjuksköterska utbildning.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Fatima,

    utbildning till sjuksköterska ligger i Sverige på högskole-/universitetsnivå.

    Man måste ha Gymnasiekompetens/grundläggande behörighet - och den kan man uppnå på olika sätt.

    Svenska och Engelska för grundläggande behörighet
    Vad gäller svenska, måste man ha godkänt betyg i tredje kurs på gymnasienivå - Svenska 3 eller SAS 3 (som man läser efter Svenska 2 eller SAS 2, och innan dess läser man Svenska 1 eller SAS 1 och innan dess - Svenska grund eller SAS grund).

    Vad gäller engelska - måste man ha godkänt betyg i engelska 6, som är andra kurs på gymnasienivå. Innan Engelska 6 läser man Engelska 5 och innan dess Engelska grund (grundskoleengelska).

    Andra betyg - både för Grundläggande och för Särskild behörighet
    Exempelvis inom Matematik måste man till sjuksköterskeprogrammet ha godkänt betyg i Matematik 2 som är andra kurs i matematik på gymnasienivå.
    Vad gäller samhällskunskap - Samhällskunskap 1b;
    och även Naturkunskap 2 ingår i särskild behörighet till ssk-programmet, men man kan genom vissa kurser inom Vård- och omsorgsprogrammet "slippa" läsa naturkunskap 2.

    Boka tid hos SYV på Komvux
    Det bästa rådet jag kan ge dig är att du bokar tid hos SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd och tar med dig alla dina betyg. Ni kan då tillsammans komma fram till vad som eventuellt fattas för dig för att bli behörig till ssk-programmet.

    Yrkeshögskola
    Jag vill också tipsa om att det finns högre utbildningar inom yrkeshögskola - där man kan läsa mot specialistundersköterska >>, tandsköterska >>, apotekstekniker >> och steriltekniker >>, bara för att ta några exempel.

    Liselotte

    Du frågar Hur Många Poäng man behöver...?
    Men jag vet inte om du menar att du vill bli BEHÖRIG och frågar om hur många poäng du behöver för att få ut Examensbevis från komvux
    eller
    om du undrar hur höga betyg (Meritvärde) du behöver för att med framgång konkurrera om plats på sjuksköterskeprogrammet?

    Alla Behöriga sökande konkurrerar om plats.
    Icke-behöriga får svar OBEHÖRIG och deltar inte i konkurrensen.

    • : jag menar att hur mycket behöver jag komplettera att kunna söka SSK programmet.
    • Anna : Det är BEHÖRIGA sökande som konkurrerar om plats på ssk-programmet; för att bedömas som behörig behöver du ha Grundläggande behörighet (som regel Examen från 3-årigt gymnasieprogram och godkända betyg i Svenska 2 och 3 samt i Engelska 6) + godkända betyg i Matematik 2, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1b.
    • Anna : Vad du behöver komplettera med för att bli Behörig, måste utredas noga. Då vi inte vet din tidigare utbildningsbakgrund, kan vi inte svara vad du behöver komplettera med för att vi vet inte vad du redan har för betyg. Därför råder vi att du bokar tid med SYV på komvux för att noga gå igenom vilka betyg du redan har och komma fram till vad du behöver komplettera med.