Henrik

    Hej, Jag har till hösten sökt några enstaka kurser. Jag kom in på ett antal kurser men det landade i att jag tackade ja till två kurser som jag fann intressanta. Grejen är den att jag inte vill lägga för mycket arbetsbörda på mig i höst då jag ska göra andra saker som exempelvis jobba. Dessa två kurser är 7,5p och 15p, 25% kvällstid och 50% kvällstid. Jag har kollat runt lite på internet för att försöka förstå hur mycket tid konkret detta är i veckan, dvs lektionstid på plats, plugg etc. Men inte riktigt fått ett bra svar. Det jag undrar är om ni skulle kunna svara på hur många timmar man totalt sett kan tänkas behöva lägga ner på dessa kurser i veckan? Jag funderar på att endast välja en kurs men är mycket intresserad utav båda, därav mitt dilemma. Tack för svar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Jag gissar på att kurserna du kom in på är högskole-/universitetskurser, stämmer det? Poängen och timmar räknas nämligen olika, beroende på vilken skolform det gäller. Jag svarar nu med utgångspunkt i att dina kurser ligger på högskolenivå. Återkom annars och förklara vad det är för kurser, annars, om det inte är högskolekurser.

    Om en av dina högskolekurser är på 15 p. och ska läsas på en termin, så motsvarar det halvtidsstudier och studieinsats på den måste bli cirka 20 timmar/vecka, sammanlagt: lektioner, självstudier, grupparbeten, examinationer m.fl.
    Om en annan kurs är på 7.5 p. och också den ligger på högskolenivå och läses på en termin, så motsvarar det studier på kvartsfart, alltså 25% av studietakt och studieinsats på den måse bli cirka 10 timmar/vecka, sammanlagt: lektioner, självstudier, grupparbeten, examinationer m.fl.
    Alltså, om man läser de två kurserna samtidigt, blir det 75% av heltid, vilket motsvarar cirka 30 timmar studieinsats per vecka.

    Sedan är det så att olika personer behöver lägga olika mycket tid för att uppnå samma studieresultat, så timmarna i mitt svar (se ovan) är "ungefärliga"; just du kan behöva lägga mer eller kanske kan klara dig med mindre "tidsåtgång". CSN, om du ansöker om studiemedel, kommer dock utgå ifrån att det är studier på 75% av heltid och du kan - om du uppfyller övriga villkor - få studiemedel för 75% studietakt, vilket blir tre fjärdedelar av bidragsdelen + du kommer få lov att låna upp till 3/4-delar av det som man får låna när man läser på heltid.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare