hanan

    Hej! Jag läser Naturvetenskapsprogrammet och har möjligheten att studera religionskunskap 2 som en utökad kurs nästa termen. Om jag får betyg i kursen kommer det att räknas in i mitt jämförelsetal? Och hur kommer det att påverka mitt jämförelsetal?

    Tack på förhand.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hanan!
    Betyget i kursen Religionskunskap 2 (om den kursen i ditt examensbevis kommer stå markerad med "U"/utökat program, eller "utökad kurs") kommer inte räknas in i ditt jämförelsetal. Detta för att den kursen varken sig ger meritpoäng eller krävs för särskild behörighet till högskole-/universitetsutbildningar. Vilket betyg i den kursen du får kommer inte påverka ditt jämförelsetal eller meritvärde.
    U-kurser räknas in i jämförelsetal i 2 fall: om de ger meritpoäng eller om de krävs för särskild behörighet till just den högskoleutbildning som man söker till.
    Exempel: betyg i kursen matematik 3 (3b eller 3c) skulle räknas in i jämförelsetal, för att antingen så krävs den kursen för behörighet till den utbildning man söker (t.ex om man söker till fastighetsmäklarprogrammet eller ekonomiutbildningar på högskolenivå, där matte 3 krävs för särskild behörighet; eller så ger den kursen meritpoäng.
    Ett annat exempel: samhällskunskap 2 som U-kurs skulle räknas in endast om eleven söker till lärarprogrammet där hen bl.a ska läsa mot att bli samhällskunskapslärare (detta för att den utbildning kräver, för särskild behörighet, godkänt betyg i kursen samhällskunskap 2); vid ansökan till andra utbildningar kommer inte det betyget räknas in - för att kursen ger inte meritpoäng och krävs inte för särskild behörighet till ngn annan utbildning än just "lärare i samhällskunskap".

    • SYV : Fr o m nästa höst (23) kommer ju de högskoleförberedande kurserna ingå i yrkesprogrammen i formen av utökat program. Kommer de ingå i jämförelsetalet eller ej? Tacksam för svar!
    • Anna : Alla kurser som krävs för behörighet - både grundläggande och särskild behörighet - räknas in i sökandes jämförelsetal . Och detta, oavsett om kurser är U-kurser i examensbeviset eller lästes helt utanför examensbeviset, som komplettering efter gymnasiet. Betygen i svenska 2 och 3 och i engelska 6 kommer alltså räknas in i den sökandes jämförelsetal (något annat kan jag inte tänka mig, för att ingen ändring, mig veterligen, är planerad på att införa någon ändring på den punkten)!