Alexandra

    Jag tänkte söka till Juristprogrammet och där krävs Historia 1a2 som jag inte har läst, alltså kommer jag behöva läsa in det nu i efterhand och behörighetskomplettera. Hur räknar jag ut vad min slutgiltiga snittpoäng kommer att bli efter att jag har läst in kursen? På gymnasiet läste jag totalt 2700 poäng (ink. gymnasiearbetet). Det innebär alltså att jag läste två utökade kurser (Engelska 7 och Moderna språk 3). Eftersom båda kurserna ger merit så ska ju betygen för dem också räknas in i mitt jämförelsetal. Då borde väl mitt jämförelsetal kunna räknas ut genom att ta summan av alla betyg (inklusive betyget jag får när jag har läst Historia 1a2) och sedan dividera på 2650? (Eftersom jag har läst 2700 poäng på gymnasiet, plus 50 poäng Historia och sedan ta bort 100 poäng eftersom gymnasiearbetet inte ska räknas in). Om jag har förstått det rätt så borde jag då få mitt jämförelsetal och sedan kan jag lägga på mina meritpoäng. Eller räknas det ut på något annat sätt när man behörighetskompletterar?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alexandra, du har i din fråga på rätt sätt beskrivit hur jämförelsetal och meritvärde räknas ut, när man behörighetskompletterar. Dock behöver du inte själv räkna fram varken sig jämförelsetal eller meritvärde. Det kommer göras i samband med din ansökan till högskola-universitet efter det att du bedöms som behörig. Försök få så högt betyg som möjligt, när du läser historia 1a2, mer kan du inte göra, förutom att du också gör - om du kan - högskoleprovet.
    Lycka till!