Kathrin
    Hej!
    Nu är det nämligen så att jag har ingen avslutad gymnasiepoäng. Jag har därefter försökt att komplettera mina kurser med att gå på komvux. Nu har jag troligtvist 1200 gymp. Nu så går jag på en yrkesutbildning som motsvarar 1400 gymnasiepoäng. Då är min fråga, räknas det som slutbetyg i gymnasiet när jag är klar med min utbildning som då är undersköterska? Kan man då plussa ihop dem 1200 p jag hade innan med dem jag kommer få nu?

    Mvh Kathrin

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Kathrin,

    jag hoppas att det går att lösa och du kan få ett Slutbetyg. Men det är inget vi här på Fråga SYV kan lova dig.

    Det ligger till så här: standard nu-för-tiden är Examensbevis men "på undantag" kan rektor på komvux fatta beslut att innan 1 juli 2020 fortfarande utfärda ett Slutbetyg. Så - första steget är att du får svar från Rektor på komvux i din kommun, där du är folkbokförd - om du "på undantag" kan läsa mot ett Slutbetyg.

    Om du får ett positivt svar från Rektor på Komvux, dvs du får lov att läsa mot ett slutbetyg  - behöver du göra Studieplanering /Planering av ett Slutbetyg/ med SYV på komvux. Det finns ett antal obligatoriska kurser i ett Slutbetyg och SYV kommer att kontrollera att du har betyg i alla dem. Det totala antal betygsatta poäng i Slutbetyget är 2350 p.

    Jag hoppas det går att lösa så som du önskar, men du måste vända dig till personal på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.

    Vänligen

    Julia SYV

    • : Hej Julia! Tack för ditt svar.
    • : Men om jag nu går på en yrkesutbildning som ligger på lärgården i Stockholm. Ska jag då kontakta den skolans syv eller en komvux syv i Stockholms kommun?
    • Anna : Kontakta båda och fråga vem som kan få svar från komvux-rektor ang. beslut om Slutbetyg. Det är olika bestämmelser lokalt... kan finnas olika överenskommelser och ibland kan också undantag göras angående "vem gör vad". Kontakta därför båda och fråga - hur kan du få svar från Komvux Rektor ang. om du får läsa mot Slutbetyg eller inte? Och oavsett rektors svar, vem som gör planering av Slutbetyg eller planering av Examensbevis tillsammans med dig. Det är en SYV som gör studieplanering tillsammans med dig, men frågan är - vilken SYV? Men först måste man veta om det är planering av Slutbetyg eller planering av Examensbevis som man behöver göra. Det är olika regler som gäller i de två fallen.