Elev

    Hej! Jag har sett något som heter kurspaket i psykologi 1 (30 hp) på Umeå universitet, och jag tror att vem som helst kan ansöka till det om man är behörig. Jag såg att det innehåller några ämnen som man läser första året på psykologprogrammet. Jag är intresserad av psykologprogrammet, men om jag inte blir antagen till vårterminen vill jag läsa något relaterat samtidigt som jag höjer meritvärdet. Jag är lite vilse och vet inte vad som skulle vara ett bra alternativ att studera medan jag höjer meritvärdet, eftersom jag även överväger socionomprogrammet. Jag undrar om ni har tips eller råd för hur ska jag göra och om jag har tänkt rätt? Tack Mvh/ elev

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det kan vara bra att testa läsa sitt favoritämne på högskolenivå för att testa läsa på högskolenivå + även testa läsa just det ämnet. Ibland kan man upptäcka att det inte alls blir som man tror eller förväntar sig: det kan kännas både mycket bättre men också tyvärr sämre (man kan t.ex upptäcka att det är för svårt eller får tråkigt...). så sök gärna det kurspaketet som du nämner i din fråga.
    Du nämner att ditt meritvärde är kanske för lågt för att komma in på psykologprogrammet. Du vill höja ditt meritvärde, vilket du absolut kan satsa på men glöm inte att du även kan göra högskoleprovet (för att prövas i HP-urvalet).
    Du funderar också på socionomprogrammet, förstår jag det som. Socionomprogrammet är kortare (3,5 år) jämfört med psykologprogrammet (5 år) och oftast också lättare att komma in på (lägre antagningsgränser). Vilken av utbildningar passar dig bäst kan jag tyvärr inte sia om.
    Du får gärna kika på yrkespresentationerna: Psykolog & Socionomyrken.

    Studie- och yrkesvägledare