Liahne
    Hej!

    Jag skulle vilja läsa till studie- och yrkesvägledare men undrar hur det ser ut i framtiden. Om det kommer bli svårare att bli det, om man behöver höga betyg för att komma in och om det är lätt att få jobb i framtiden.
    • Jan : Tja AF har som så ofta dålig koll. Just nu är t ex situationen sådan på arbetsmarknaden åtminstone här i Västra Götaland sådan att det är en katastrofal brist på Behöriga vägledare både inom utbildningssystemet och inom tjänsten Stöd och Machning där det krävs utbildade studievägledare. Det är vanligt att studierande knyts upp med deltidsanställning redan under praktiken. I VG-regionen finns idag 29 lediga tjänster och praktiskt taget inga behöriga sökande. För tillfället är det alltså säljarens marknad dvs man kan begära ganska hyfsad lön redan från start.
    • Jan : Steg till 30! En av annonserna avser också upp till fem tjänster!

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    <p>Hej Liahne!</p>

    Hej Liahne, så roligt att du är intresserad av mitt yrke! :-)

    Antagningspoängen i Stockholm var vid sista antagningstillfälle 18.18 och 0.9 på Högskoleprovet.

    I Malmö var det 17.66 på betyg med gymnasieexamen och 0.85 på HP.

    I Umeå - 17.19 och 0.3 på HP.

    Angående "lätt att få jobb" så är arbetsförmedlingens prognos att marknaden blir "i balans" - dvs det blir medelsvårt att få jobb som Studie- & yrkesvägledare.

    Med SYV utbildning kan man också söka andra jobb som t.ex. Utredare på Försäkringskassan och som Rektor på grund- och gymnasieskolor. Läs också på http://www.framtid.se/profession/studie-och-yrkesvagledare/ och har du fler frågor, hör av dig!

    Bästa hälsningar

    Mikael SYV

    Jan SYV

    Verklig arbetsmarknad är mycket god. Liten arbetsmarknad totalt sett men fn brist på utbildade! Många får jobberbjudanden redan under utbildningen. Särskilt i VG-regionen är bristen påtaglig!