Nellie
    I våran skola har vi A,B och C klasser. Vi blandade våra klasser förrförra hösten då en annan skolade flyttade till våran. Jag har 3 bästisar och alla går i A. Men jag går i b. Lärarna försökte dela upp klasserna så man kom med sina kompisar. Men 3 av mina (halv) kompisar går i min klass nu. Men ingen av dom gillar jag särskilt mycket. Jag litar inte på dom och så. Jag har alltid velat byta till A. Lärarna har sagt att man antagligen inte får byta klass. Men nu har det bara blivit värre.. Jag börjar gå själv på rasterna, till och från idrotten, under lektionen och allt! Vi har inte alls många raster tillsammans med A klassen vilket suger. Vad ska jag göra? Vad ska jag säga för att rektorn och lärarna ska tillåta mig att byta klass?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Nellie, så tråkigt att du inte får gå i samma klass som dina kompisar!
    Mitt råd är att du går pratar med kurator, berättar att du känner dig ensam och utesluten ur gemenskap, att du mår dåligt av det - det vill säga berätta just det som du berättar här för mig.
    Om det inte är någon annan viktig anledning till varför klasserna är uppdelade så som de är uppdelade - t.ex. språkval /olika moderna språk som olika klasser läser/ eller om någon av klasserna får extra förstärkning i ett visst ämne och en annan klass - i ett annat ämne, då borde det gå att byta klass.
    En annan anledning kan vara att klasserna är inte lika stora - t.ex. att det redan är för få elever i din klass (B) och för många i A, men annars så ser jag inte någon anledning till varför du inte skulle kunna byta.

    Du kan även få hjälp av dina föräldrar som har både rätt och skyldighet att lägga sig i allt som händer med dig på skolan. Dina föräldrar kan och kanske till och med bör kontakta rektor.
    Jag undrar - vem har du bett om att få byta klass? Har du pratat med din klasslärare /ni kallar dem kanske för "mentorer"/? En annan person som du kan prata med på skolan är skolsköterska och skolvärdinna/värd om du tycker det är enklare att prata med dem.

    Jag tycker det är viktigt att du framför ditt önskemål och ber om argument för exakt varför du inte får byta. Du kan be om ett skriftligt svar från rektor ang. varför du inte får byta. Då kan du läsa om rektors svar många gånger och försöka förstå. Du kanske får ett svar som du kan både förstå och även acceptera. Det kanske finns någon viktig anledning till varför du inte får byta som du inte känner till.

    Jag hoppas att mina råd blir till hjälp för dig!
    Bästa hälsningar
    ANNA SYV