Sara
    Hejsan!
    Jag håller på att bli tokig på detta. Jag är en tjej på 20 år (född 1995) som tog studenten i somras. På gymnasiet läste jag samhäll-media. Men i somras så började jag jobba på ett äldreboende som jag nu har jobbat på i 9 månader. Nu har jag kommit på att jag vill utbilda mig till undersköterska! Problemet är att jag inte vet hur jag ska gå till väga för att söka utbildning och var. Jag har pratat med min syv i min kommun (Bor i Heby kommun) men trivdes inte riktigt med henne och kände att jag inte riktigt fick svar på det jag ville ha svar på. Så nu vänder jag mig hit. Syven i kommunen berättade att jag inte "fick" plugga till undersköterska på komvux i kommunen då jag har en avslutad gymnasieutbildning, hon sa att om man vill plugga på komvux i en annan kommun så måste Heby kommun stå för kostnaden och det brukar vara mycket svårt att få de att göra det. Hon rekommenderade mig istället att plugga till sjuksköterska eller något annat inom vården, men det är inte det jag vill, jag vill ju bli undersköterska.
    Så vad ska jag göra? Hur ska jag söka? Och vart? Jag kan tänka mig att plugga i Uppsala, Västerås, Sala eller Enköping om ni vet att det finns en lösning för mig i någon av de kommunerna?
    Kan även tillägga att jag vill plugga på distans, så jag kan jobba under tiden.

    Jag hoppas ni kan hjälpa mig att reda ut detta, för just nu känns det som att det verkar omöjligt för mig att plugga till det jag vill :(

    Tack på förhand!

    Med vänliga hälsningar
    Sara

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, du har rätt att göra ansökan till KOMVUX i din kommun och jag rekommenderar att du söker: 1) i första hand till kurspaket Undersköterska
    Och
    2) i andra hand fristående kurser på distans t.ex börja med Medicinsk grundkurs.
    Samtidigt kan du söka till flera olika yrkeshögskoleutbildningar t.ex till http://www.yhguiden.se/utbildning/hermods-yrkeshogskola/specialistunderskoterska-inom-multisjukdom-for-aldre se hela utbudet på www.yhguiden.se Med vänlig hälsning, Mikael
    Jag hittade ansökningsblankett på http://heby.se/dokumentarkiv/documents/2014/06/ansokan-vuxenutbildning-2.pdf till centrum för livslångt lärande i Heby och letar nu efter info vad för utbildningar som finns där. Återkommer om jag hittar den info.
    Härhttp://heby.se/barnomsorg-utbildning/utbildning-for-vuxna/kommunal-vuxenutbildning-komvux/ kan du läsa om att du som har gymnasieutbildning blir prioriterad i andra hand, vilket är helt i sin ordning. Du får och bör söka. Frågan är bara vad finns det för utbildningar på CLL i Heby för jag ser inte den info på kommunens hemsida.
    Ett till förslag: skriv in dig på arbetsförmedlingen (även om du har fast anställning, kan du vara "ombytessökande"). AF kan ha egna utbildningar till undersköterska eller köpa distansutbildning för dig och ju längre du är inskriven på AF, desto större sannolikhet att AF fixar utbildning för dig.