Jacob
    Jag tog studenten 2019 men har haft brist i poäng från gymnasiet för att ansöka till det program jag vill. Jag chansade på ett Högskoleprov HT 2019 men fick lite lågt, däremot märkte jag att det fanns potential, vilket jag skulle testa på 2020 VT. Men tyvärr missade jag tillfället och som konsekvens kommer jag behöva göra det 2020 HT istället. Problemet är att jag måste vänta ytterligare ett till år eftersom att programmet jag söker till tar bara emot studenter på höst terminer. Finns det något jag kan göra? Självklart, bortseende från att stå i väntan under 1 och ett halvt år. Tack!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jacob,
    du kan försöka höja de betygen på vilka ditt meritvärde räknas ut, alltså de betygen du har i ditt examensbevis t.ex genom Prövningar.

    Om du idag inte har max meritpoäng (extrapoäng) som är 2,5, max alltså ... då kan du försöka läsa (på KomVux) eller göra prövningar i de kurser som kommer höja antal meritpoäng, vilket kommer höja ditt meritvärde.
    Kika också på vilka andra utbildningar du kan bli intresserad av.
    Det finns utbildningar även i andra skolformer, förutom högskola-universitet - t.ex inom Yrkeshögskolan.