Annie
    Hej! Jag är 20 år och ”tog studenten” 2018. Där gick jag handel och administration med inriktning administration. Pga psykisk ohälsa lyckades jag inte ta en fullständig gymnasieexamen.

    Jag börjar nu må bättre och känner mig redo att studera mot min dröm, utredare för grova brott. Jag har förstått att det är en lång väg dit och att jag behöver börja med att studera kriminologi . Men hur ska jag gå tillväga? Behöver jag plugga upp något? Göra högskoleprovet? Vad betyder kandidatexamen? Har så mycket frågor.

    Hälsningar

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Annie,

    du behöver skaffa dig fullständig gymnasiekompetens (eller jobba i minst 3 år på minst halvtid) + skaffa dig körkort klass B, för personbil; fullständig gymnasiekompetens kan du skaffa på komvux där du läser mot Examensbevis eller på en folkhögskola (på en Allmän kurs där du läser mot Omdöme om grundläggande behörighet).

    ***
    Kika gärna på Framtid.se/yrke/mordutredare och du ser där att det finns lite olika vägar att gå: antingen genomgången utbildning på Polishögskolan (man utbildar sig alltså till Polis), se polisen.se/Bli-polis
    eller

    en akademisk examen (man skaffar sig en högskoleutbildning och söker jobb som Civilutredare och försöker sedan genom fortbildningar och interna utbildningar skaffa sig tillräcklig kompetens för att kunna få jobba som "utredare av grova brott")
    Man kan också utbida sig till en Kriminolog.

    Personligen tycker jag att vägen genom Polisutbildningen är en mer säker väg. Detta för att Kriminologer behöver inte få jobb som "utredare för grova brott" (en utbildad kriminolog kan jobba på väldigt många olika ställen, helt utanför polisens arbetsområde) och att bli civilutredare kanske inte blir aktuellt, över huvudet taget (det är inte alltid det finns tjänster att söka som civilutredare och om sådana tjänster finns, då är det jättemånga sökande på varje plats; detta bl.a för att väldigt många uppfyller de kraven som ställs för att kunna söka jobb som polisutredare); och även om du t.ex blir Civilutredare så är det inte alls säkert att i så fall gå vidare till intern utbildning hos polisen mot "utredare av gruva brott".

    Mitt råd är alltså att du funderar i första hand på att söka utbildning till Polis. För det behöver du uppfylla ett antal krav, bl.a uppnå grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Boka tid med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd och gör planering mot examensbevis; samtidigt kan du söka till folkhögskolornas allmänna kurser, om du vill.
    Om du kommer in även på en folkhögskola, kan du sedan välja om du vill läsa på komvux eller på en folkhögskola.

    Studie- och yrkesvägledare