Alexandra

    Hej! Jag står inför ett väldigt stort dilemma och vet inte hur jag ska tänka kring detta. Jag är medveten om att ingen annan kan ta beslutet åt mig, men jag känner bara att jag behöver få in ett perspektiv från en utomstående för att få hjälp inför beslutet som ska fattas. Det är så att jag studerar på en utbildning som jag varit tveksam kring sedan början och med tiden bara insett mer och mer är helt fel för mig. Jag ser inga möjligheter att trivas med denna utbildning eller i denna bransch. Jag tänker därför att jag borde hoppa av efter nuvarande termin, och påbörja ett annat program som jag kan trivas med. Jag har studerat socionomprogrammet i snart 2,5 år och det är därmed enbart 1 år kvar efter denna termin. Det känns såklart tråkigt att ha kastat bort 2,5 år av mitt liv på en utbildning som inte passar mig, men det känns som att jag borde åtgärda det nu och byta utbildning till våren. Det känns betydligt värre att arbeta med fel yrke i 45 års tid tills pensionen än att studera på fel program i 2,5 år under min ungdom. Många påpekar att det är för sent för mig att byta utbildning utan att jag borde slutföra den jag går just nu och sedan jobba med det hela livet vare sig jag trivs med det eller inte. Jag delar inte den uppfattningen att man inte kan få vara velig och byta karriärbana under sitt liv. Jag tycker också det känns väldigt konstigt att prata i termer som att det är för sent att åtgärda situationen när jag är 22 år. Däremot finns det en rationell aspekt som gör att jag inte är helt säker på att min plan går att genomföra. Jag har kommit fram till att det enda som lockar mig är juristprogrammet, och jag har redan sedan innan jag påbörjade nuvarande utbildning haft tankarna på att bli jurist. Juristprogrammet är det som passar mig bäst utan tvekan, och yrket har allting jag kan önska. Jag har maximala 22,5 också från gymnasiet vad gäller betygssnitt så finns inga osäkerheter kring ifall jag kommer in eller inte. Men det finns ett problem. Enda problemet är att jag redan tagit studiemedel i 2,5 års tid på socionomprogrammet plus ytterligare 10 veckor under en sommartermin. Jag har därmed tagit emot studiemedel under 110 veckor och har 130 veckor kvar att nyttja. Juristprogrammet är 4,5 år långt och innebär därmed 180 veckor vilket innebär att om jag påbörjar juristprogrammet har jag inte rätt till CSN under 50 veckors tid/2,5 termin. Jag har inga sparade pengar i nuläget och sitter inte i den situationen att jag har en familj som kan hjälpa till ekonomiskt så min chans att ’’överleva’’ de sista 50 veckorna utan CSN är att förlita mig på att jag kommer ha ett deltidsarbete. Det är ju så att de flesta studenter arbetar deltid och därför kommer jag säkert med stor sannolikhet kunna hitta extraarbete men det känns lite otryggt att behöva förlita mig på det. Men jag hittar ingenting annat jag skulle bli nöjd med än att bli just jurist och nuvarande utbildning kan inte leda till något jobb jag skulle vara nöjd med, varken kvalitetsmässigt eller lönemässigt. Vad tänker ni om detta? Ska jag följa min dröm, trots att det innebär en otrygg situation ekonomiskt under relativt lång tid?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Sök till juristprogrammet- du förlorar inget på att göra en ansökan och du kan fatta beslut sen, när det blir dags att tacka Ja till studieplats.
    ang.studieekonomi så är det en bra plan att jobba vid sidan av studier; jag tänker också på sommarjobb och på möjlighet att ta studieuppehåll och spara ihop pengar till fortsättning av studierna.

    Det låter som att du redan har bestämt dig. Tänk bara på att det finns många olika arbetsmöjligheter även med socionomexamen - t.ex finns exempel på att man kan bli personalchef eller verksamhetschef.

    Studie- och yrkesvägledare