Dan

    Jag är en smart och kunning kille på 19 år som läser sista året på Gymnasiet. Jag har gått om tvåan då jag hade problem med psykisk hälsa. Har missat många kurser, har inte fått godkänd i vissa, medans också fått höga betyg i de ämnena jag inte har missat (C-A). Jag älskar att studera men tyvärr har jag haft det tufft de senaste åren. Jag vill inte att denna delen av mitt lev påverkar min framtid eftersom jag vill studera vidare! Så hur ska jag göra om jag vill kunna komma in på universitetet? Jag får väl säkert gå på komvux för de kurserna jag missat, men kan man inte bara göra högskoleprovet för att få godkänd i ämnena eller funkar det inte så? Jag är framför allt intresserad av att studera utomlands, men jag tror inte folk kommer vilja ta emot någon med låga betyg som jag, eller?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag förstår att det finns en anledning till varför du missade undervisning och fick ej några betyg eller lägre betyg i kurserna.
    Du kan absolut planera för att göra högskoleprovet. Högskoleprovet befriar dock inte från kraven för behörighet (både grundläggande och särskild behörighet måste man ändå ha). Resultat från högskoleprovet placerar dig i HP_urvalsgruppen så du får konkurrera även i den urvalsgruppen där du har en ny/separat chans att komma in på en svensk högskole-universitetsutbildning.
    Det kan dock (kanske) finnas en lösning (i den närmaste framtiden) för att slippa läsa mot examensbevis på gymnasiet eller på komvux; den lösningen heter Grundläggande behörighetsprovet dom det finns planer på att införa, läs på uhr.se/om-uhr/detta-gor-uhr/projekt-och-uppdrag/Grundlaggande-behorighetsprov
    Vad gäller studera utomlands, så finns det olika sätt att tänka kring det, t.ex kan man satsa på att läsa mot kandidatexamen (3-årigt program) på ett svenskt lärosäte och planera sedan att läsa på avancerad nivå (magister- eller masterprogram eller kurser på avancerad nivå) på ett universitet utomlands (i så fall kommer du söka "på din kandidatexamen" och inte på dina gymnasiala betyg).

    Studie- och yrkesvägledare