Frågorangåendeuniversitet

    Hej, jag har lite frågor om vilka kurser jag borde gå och hur det kommer att gå till. Jag pluggade Ekonomi-juridik programmet på gymnasiet och gick inte ut med så hög meritvärde. Det ligger på 14.8 just nu. Jag vill plugga upp det så att jag kommer in till högskoleingenjör utbildningen inom datateknik eller byggteknik och design. Om man ska plugga på KTH skulle jag behöva över 16 meritvärde. Det jag skulle behöva läsa på komvux är då matte 3c, fysik 1 och 2 samt kemi 1 för att kunna ha behörighet till utbildningen. Jag skulle också behöva höja några kurser. Jag har dock inga F så jag skulle behöva göra en prövning i de kurserna som jag vill höja, så då är frågan: Hur pluggar man på egen hand till de kurserna som jag vill höja? Får man någon sorts studieplan om man vill göra en prövning? Kan man göra en kurs via komvux istället för prövning om man vill höja sina betyg? Det andra frågan är, om jag läser kemi 1, fysik 1 och 2 samt matte 3c kommer de här påverka mitt nyvarande meritvärde? Jag tror att matte 3c ger mig 1 meritpoäng men kommer kemi 1, fysik 1 och 2 höja meritvärdet? Om inte, borde jag bara satsa på ett godkänt betyg från de kurserna eller borde jag satsa på en högre betyg?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    svenska högskole-universitetsutbildningar kan inte anta obehöriga, oavsett hur höga meriter de har, därför borde du prioritera bli behörig. Du behöver därför skaffa dig godkända betyg i de kurser som krävs, och du skriver om att det är Matematik 3c, Kemi1 och Fysik 2. Du behöver inte ha betyget i fysik1a, men kursen är förberedande inför fysik2, så komvux tar inte in på fysik2 om man ej får godkänt i fysik1a. Så, sök läsa alla de kurserna på komvux och försök få så höga betyg du kan eftersom alla de betygen, förutom fysik1a, kommer räknas in i ditt snittbetyg/jämförelsetal (detta för att kurserna krävs för behörighet). Oavsett, om de betygen sänker eller höjer ditt snitt, kommer de räknas in, därför vinner du på att ha så höga betyg som möjligt.
    Gör också högskoleprovet för att prövas i HP-urvalet.
    När du är behörig och planerat för att göra högskoleprovet eller redan gjort högskoleprovet kan du tänka på prövningar för att höja de betygen som ingår i ditt examensbevis. Du kanske kommer in på resultatet från högskoleprovet och ej behöver göra prövningar.
    Ang.meritpoäng/extrapoäng, var god läs gymnasieGuiden.se/meritpoäng - om din utbildning på högskolenivå kräver matte 3, får du meritpoäng (för matte) från kurserna matematik4, 5 och specialisering.
    Eng7 ger 1.0 meritpoäng; moderna språk 3 ger 0.5 och mod.språk 4 ger 1.0 meritpoäng.

    Studie- och yrkesvägledare